Imamo
loptu i jedva čekamo na početak haklanja, ali
izgleda da to danas ne bu išlo. Pa ne bumo valjda opet gimnasticirali? Cure su
se na drugoj strani već poslagale i počele s rastezanjem - baš su nekak’ bez
veze, nema niti jednog sporta u kojem cure ne izgledaju smiješno! Smiješno trče,
smiješno primaju i bacaju loptu, a tek u dvorani... kada rade kolut naprijed,
skaču u vis ili trebaju skočiti preko kozlića, onda je pravo čudo
koje sve poze znaju izmisliti.
Cure iz
našeg razreda danas vježbaju zajedno s curama iz “A” razreda. Alka iz “A”
razreda je zbiljam slatka, kako to nisam prije vidio? Bome i Renèe, Nada, Neda,
Mirna, Vesna... sve su zgodne, baš mi se sviđaju! Gledam prema našim curama i
više mi ništa nije jasno - k vragu, pa naše cure su još puno zgodnije, gdje su
mi bile oči? Koji vrag mi je danas!?
Vjerojatno
bih ostao na mjestu još pola sata, da se nije javio Kosta: “Daj vidi kak’
Marini dobro stoji novi dres!”. U blizini su i ostali dečki, a svi su nekako
okrenuti i gledaju prema curama! Darac stoji pored mene, drži loptu pod lijevom
laktom i kao da je zaboravio da je lopta kod njega, dok ja i dalje gledam prema
Alki - mahnuti ću joj ako slučajno pogleda prema
meni. Kocka je bačena - nešto nam je očigledno postalo interesantnije čak
i od nogometa!
Kao
klinci, na Đamki se nismo puno igrali s
curicama. Zajedno smo se igrali kad nas je svih skupa bilo puno, i to je onda
bilo lovice, skrivača, “neka puca!” i graničara. One su inače bile svijet za
sebe - nađu si mjesto na nekoj štengi, sjede satima i natežu nekakve krpice,
rade lutkice - čak ih izrezuju iz kartona pa im
onda navlače haljinice od papira, a čim ih pipneš, odmah se rasplaču i
otrče doma. Najblesavije je kad s kredom nacrtaju nekakve kvadrate, onda skaču
po njima i vele da se igraju škole. Uvijek mi se činilo
da se niti ne znaju praf igrati i da su se malo razmrdale samo onda, kada smo
se mi dečki s njima igrali. Bile su uvijek tu negdje uz nas, ali nas nisu
posebno interesirale.
U školi je
bilo isto, samo što su curice bile druge. Svaki dan smo bili zajedno, ali gdje
stanuju i što rade nakon škole, uglavnom nismo znali niti nas je to interesiralo.
Nakon škole nam je jedino bilo bitno tko ima loptu i gdje ćemo
složiti golove - kakve curice! Ali sada to izgleda potpuno drugačije!
Zato velim
Kosti: “Bedak, to je njen stari dres, samo ti imaš novu dioptriju. Kod mene je
isto, Alkica mi je tak' hercik, da bih se mogao zaljubiti!”. Zašutili smo -
riječ je opala! Zaljubiti se? Biti zaljubljen?
Mislim si:
zašto ne, ja sam ionako već jako iskusan! Taman sam se vratio iz Crikve gdje se
Ines ovog ljeta po prvi pojavila s malim slatkim gornjim dijelom iznad kupaćih gaćica od sive vune. U moru smo se ove godine malo više igrali i navlačili nego
obično, a u jednom trenutku smo se čak i na brzaka poljubili. Zato je
najbolje ako Alku pozovem na mali bazen na Šalati, pa ćemo
vidjeti što će se tamo u vodi dogoditi - možda
se i filmski poljubimo, i to onako dugačko!
Nije
prošlo puno vremena i svi smo bili zaljubljeni kao purani. Škola je dobila novi
smisao i školski dani su postali drugačiji. Nakon škole smo umjesto nogometa počeli
u grupicama ići u svim smjerovima, pratili smo curice doma onako “usput”, a oni
sretniji su čak išli u parovima. Najednom smo
znali gdje tko stanuje, što radi nakon škole i gdje se igra - čak
smo se počeli veselili novom školskom danu, jer tada će
se Sve ponoviti. Novi školski dan je značio i novu šansu - prije škole, nakon
škole, pod odmorom ili čak za vrijeme sata. Otkrili smo i
grafiti, pisalo se i urezivalo sa svim i svačim na svim mogućim mjestima, po
stablima, zidovima, klupama, a školski zahodi su bili rezervirani za kojekakove
prostote koje nismo pisali mi, već netko drugi. Ćošak
drvenog ormara za garderobu u hodniku postao je mjesto gdje smo s olovkom
pisali poruke koje nitko nije brisao: “Koliko sati imaš i gdje ćemo
se vidjeti?”; “U jedanaest u dvorištu!”; “Sutra pišemo zadaću iz matke, drži
fige. Pusa!”; “Pozdravi Miru od mene!” i slično.
Strahovito
važni postali su i papirići koji su za vrijeme sata kolali u svim smjerovima
ili jednostavno letili po razredu. Naše cure, koje su još nedavno bile tu i
tamo u prolazu potegnute za konjski repić ili im je netko u guranju malo
podignuo podsuknju skupa sa suknjicom s volančićima, najednom su počele primati
poruke: “Kosta voli Macu”, “Vlado voli Irenu” i slično, uz obvezno crveno srce,
tako snažno probodeno debelom strelicom. Sve se znalo i svi su sve znali, ali
pisalo se u trećem licu za druge i držalo fige, da netko što prije stavi na
papirić i tvoju “tajnu” - i da što prije stigne odgovor. Tako se sve odmah
znalo - tko se kome samo sviđa, tko koga voli, kome je to uzvraćeno i tko nema
šanse.
Najgore su
bile pat-situacije, ako je na primjer od Irene stiglo “Maca voli Darka”, od
Mace “Jasna voli Kostu”, a od Koste “Darko voli Jasnu”. To smo razriješili pred
školskom pločom za vrijeme pauze tako da smo se
stali u krug i igrali “Poklanjam se na tebe... i tebe uzimam!”. U par krugova
pronađeni su parovi kod kojih stvar obostrano štima i to je bio “happy end”, a
ako kod nekog nije štimalo, imali smo još jednog više u dugoj koloni nesretno
zaljubljenih.
Bilo je i
ljubomore, žaoke su radile čak
i među najboljim prijateljicama: “Ne
znam kaj on u njoj uopće vidi!”; druga: “Je, nema ni cice ni guzicu!”; treća:
“Nemojte tak', to ima njena starija sestra kojoj je zdipila onu malu taškicu s
maminom šminkom!”. Ni dečki nisu bili puno bolji, ali stvari su se drugačije
rješavale: “Dosta, jači si!” obavijestio sam Kresoju nakon što me je u školskom
hodniku tako zviznuo da sam pokupio desetak kaputića u garderobi uz zid i ostao
sjediti u ormaru. Međutim, taj kao bik nabijeni domovac iz doma u Staroj Vlaškoj
i dvostruki ponavljač - valjda i zato što ne shvaća čak
niti kad mu se “Dosta!” krikne glasno u uho - nastavio me je štemati sve dok
nije ubio Boga u meni. Bio sam sav izubijan i sa šljivama po cijelom tijelu,
kao da su me trojica izlemala s korbačem. Doma sam slagao kako su me prebili
neki frajeri u Martićevoj.
Na samom
početku smo počeli savladavati i teoriju. Prvi izvor su bile knjige iz kojih
smo ispod klupe čitali samo one najbitnije pasuse,
jer nam knjiga nije bila zadana za lektiru. Drugi izvori su bile sličice koje
su curile različitim kanalima i francuski filmovi, koje smo zbog samo par poučnih
scena znali gledati i po dvadesetak puta. Najsretniji su bili oni koji su u
dvorani “Croatia filma” u podrumu u Katančićevoj mogli gledati još ne-cenzurirane
verzije filmova koji možda i neće doći u kina. Kako filmovi još nisu bili
prevedeni, to je bila čista audio-vizuelna metoda gdje
dobro vidiš i čuješ što i kako se radi, pa smo tu
zato najbrže učili.
Jedino mi
s Đamke broj 15 smo vidli puno boljih
domaćih stvari, i sve to u sobi jedne zgodne susjede, čije
ime mogu šapnuti samo njoj. Pritom smo jako riskirali, jer smo poslagani kao
taubeki i tihi kao indijanci, ležali na samom vrhu krova dok je ispod nas
zjapilo pet katova dubine - ali uvijek, baš uvijek, se isplatilo. Predstava je
bila u color-cinemascopu, kao na dlanu i besplatna, a na početku se uvijek čulo
Pepina di Capri-a. Ako nismo bili na svojim mjestima u trenutku kada je susjeda
do daske navinula Pepina di Capri-a, nastala je panična jurnjava s terase na
krov, pa na susjedni krov, jer smo znali da ćemo
inače propustiti finale u kojem ona uz puno galame frajera ipak dobije na leđa
i jako pobjeđuje.
Nikada
nismo pljeskali, osim jedanput, ali tada je ispod Mireka puknuo crijep, pa smo
umrli od straha.
Strašno važni
su nam postali i školski izleti, uvijek smo se prije toga tresli, gruntali,
slagali parove, kombinirali i planirali. Zato je jedanput na Sljemenu jedna
grupica zalutala, tako da su svi izludili od brige i na kraju su curice morale
objašnjavati zakaj smo se izgubili i kaj smo tako dugo radili. Mi dečki smo
samo rekli da smo se malo raskomotili i valjali, i da nismo znali da je Sljeme
tako veliko.
Višednevni
izleti su bili strahovito rijetki, ali tim vrijedniji, pa smo ih u onom našem
dijelu, morali jako detaljno planirati već od prvog trenutka: tko će
zauzeti kupe, pa detalji s vratima, zastorima itd., a da se ne spominje
planiranje prve večeri, nakon koje sigurno dolazi Noć.
Bilo je i
nepredviđenih stvari koje sve pokvare, kao jednom kada smo išli na Paličko
jezero. Tada se u vlaku, i to već na petom kilometru, Vesna (Kmecik), koju smo
zbog predivne kovrčave svijetloplave kose
zvali “ovčica”, najedanput podbočila usred kupea i postavila jednostavno
pitanje: “Onda dobro dečki, a kaj bi vi to sada hteli?”. To ti je kad naletiš
na pametnu Vesnu, koja ima još pametniju stariju sestru Vlastu - i kaj da joj
sad veliš, kad sve zna pet put bolje od tebe?!
U kasnu
jesen, u školskom dvorištu se ponovila scena s gimnastikom, samo što su dečki
ovog puta igrali nogač, a ja sam sjedio uz ogradu prema Traumatološkoj. S druge
strane ograde bila su dva tipa u izlizanim trapericama, gledali su u dvorište i
pušili. Pravi frajeri, k'o Bog iz Petrove ili s Kvatrića -Trnje i Centar su
naši dečki i bolje zgledaju, a oni drugi tu i onak' ne zalaze! Mislio sam kako
frajeri, za razliku od mene, gledaju kak' dečki igraju nogač, dok mi jedan nije
rekao: “Imate super mačke, gaziš s nekom?”.
Kroz glavu
mi je prozujalo: “Ovi uopće nisu bedasti, pa jasno - “imate” znači da su to
naše cure, a naše cure su zbiljam već prave ženske
i super mačke!”. Zato velim kak' bi me i drugi frajer dobro čuo:
“Par njih grdo trza na mene, al' sve su to još curice, prave šmrkavice.“ Šuti i
gleda me, pa dodajem: „Moja riba je s Kvatrića, dve godine starija, pravi
avion!”. Zašutili su, pa šutim i ja – sve dok nisu zgiljali.
Mi s Đamke
znamo s takvima – tak' im treba kad bulje kroz ogradu k'o zadnji kreteni. I kaj
imaju ovde uopće tražiti dok naše ženske vježbaju?
Skopčao sam
i to da naše cure, puce, djevojke, ženske i super mačke nisu sve iste,
iako sve sanjare o barem jednom istom filmskom glumcu. Bilo je par onih za koje
smo tek sada primijetili kako ih poslije škole znaju dočekati stariji dečki,
bilo je i onih koje su i dalje bile kao prije, kao da ih se sve to uopće ne tiče,
ali ipak - najviše je bilo onih koje su odjednom otkrile nas, kao i mi njih!
Tako su nastale grupice u kojima smo se počeli zabavljati i izvan škole.
Glavno je
bilo ići u kino! Kako je to samo sve bilo
uzbudljivo: dogovoriti se, čekati se, naći se, uči u kino, i - nakon što završi ona obavezna
deset-minutna davež od “Vijesti”, sa zvijezdom koja se vrti u svim
perspektivama i s Titom koji se rukuje s Ben Belom, Naserom, Sihanukom, Nehruom
i svim nesvrstanima na svijetu - početi gledati film, smijati se ili brojati
mrtve, i onda - onako razdragani ili uplašeni u mraku - početi se malo
stiskati! Neki stariji, oni pravi prostaci, su to zvali “šlatanje”, što prema
nama nije bilo fair kada se zna kako smo to oprezno, polako i nježno u početku
radili - a poslije smo se samo drpali.
Počeli smo
raditi i žureve, i to kad god i gdje god smo
mogli - žurka nam je postala jedna od najvažnijih
i najuzbudljivijih stvari na svijetu. Čagalo se do iznemoglosti, igralo fantova,
neki su se nakon toga znali negdje na stranu izgubiti - pa čak
se i vratiti, znalo se puno fumati i malo popiti, a ponekad i nešto jače zaružiti.
Nakon toga, i to uvijek u zadnji čas prije nego što se starci vrate,
stanove je trebalo počistiti, izluftati i dobro pretražiti, da starci slučajno,
tamo negdje iza kreveta, ne nalete na neku glupost, pa onda može biti problema.
Kao što se meni desilo kada je mama iza kreveta naletila na jednu od
RIS-ovih gumica, koju je Srđo napunio.
Zaorilo je do tavana: „Diiino! Što t-o o-v-d-je radi?!“ - i daj sada objasni
zašto je to bolje od onoga kada smo se s curicama igrali lovice! Da, nekad se
to na hrvatskom zvalo „kurton“, pa se pitalo „imaš ono?“, poslije kondom“, a
pitalo se „imaš ono?“, a danas se veli „prezervativ“, ali odavno sam zaboravio
kaj se pritom pita.
I onda,
taman kad smo počeli raditi super tulume, taman kada smo se tako dobro uhodali
da je to fino moglo trajati do sudnjega dana, došao je kraj - naše vrijeme u
II. Draškovićevoj je prošlo.
Sat
povijesti
Po stoti
put prežvakavamo najsvjetlije trenutke naše povijesti i legendarne partizanske
ofenzive zbog kojih se Hitler na kraju koknuo, Njemačka izgubila rat, a mi u
kvartu dobili ulicu 8. maja 1945.
Čurićka, učiteljica povijesti, već
drugu školsku godinu forsira ofenzive kao da je i nju neko s time do besvijesti
gnjavio, pa se sada želi na nama osvetiti. Odvela nas je
i u Muzej narodne revolucije, ali Gubčevu Stubicu još nije spomenula
Meni je
dida sve to skupa ispričao u jednoj jedinoj rečenici, rekavši kak' su svih
sedam ofenziva zapraf priča o beganju od zapada na istok, i kak' se to još
nesme reć', a kad bu se smelo - to sve skup i onak' nebu više nikog živog
zanimalo!
Kako ne
bismo zaspali, prilikom svake ofenzive Nikola (Vranković) i ja započinjemo u
zadnjoj klupi srednjeg reda novu partiju potapanja brodova. Nema bolje stvari
uz ovaj silni prtljanac po bosanskim rijekama - zakaj nisu probali bar jednu
ofenzivu tam negde preko Drine!?
Već smo
uvježbani do savršenstva, kužimo psihologiju protivnika, unaprijed pročitamo
protivničku strategiju u skrivanju, taktiku u napadu i reakcije nakon pogotka i
potapanja. Nikola bi sigurno dogurao do prvaka svijeta, samo kad bi se netko
sjetio organizirati prvenstvo, ali i bez toga, izgleda da su ga brodovi
definitivno zarazili za cijeli život. Ide mu i fizika i matematika,
malo on to uči, a najbolji je u razredu, tako da će
jednog dana sigurno biti profesor za te stvari. Konstruirati će
nepotopive brodove s jakim motorima i to ako već ne na M.I.T.-u, onda ovdje na
Brodarskom institutu, tu bar neće morati lomiti jezik s engleskim koji dobro kući,
ali se u izgovoru spotikavlje gore nego kad na strunjači radi kobicanac.
Danas je
izgleda moj dan, ali točno kada sam htio šapnuti pobjedničko “b4”, Čurićka
je viknula glasom Ilije Gromovnika: “Ustaše, dignite se!”. Nikoli je posebno za
vrijeme engleskog i povijesti uvijek trebalo neizmjerno puno vremena kako bi se
izvukao iz klupe, tako da sam se ja nekako prvi ustao i slušao prvo pjevanje
litanije o tome tko su oni koji se zafrkavaju dok se govori o veličanstvenoj i
nadljudskoj borbi partizana protiv fašističkog neprijatelja. Šutili smo i
meškoljili se na nogama, a ja sam se pitao jesu li joj ustaše pale na pamet
zbog moje nove jakne od mekane crne kože. Zaključio sam kako to ipak nije
razlog, jer znam da ČuriĆka nema pojma kaj fura James
Dean, a s druge strane barem ona mora znati da je i Mussolini ponekad nosio sličnu
jaknu i da mu zbog toga nitko nije rekao da je ustaša.
Udahnuo
sam zrak, rekao: ”Drugarice, mislim da ste nešto previše rekli!” i onda sam se
opet sjeo, jer se Nikoli ionako više nije stajalo, a polako je bilo i vrijeme
za novu partiju.
Nakon
završetka sata sam otišao u zbornicu, gdje sam naletio na Karmenicu iz
hrvatskog i onako usput pitao da li se ustašama veli “Dignite se!“ ili
“Ustanite!”- tako da i ona zna o čemu se radi. Rekla mi je kako je
najbolje ne razmišljati o tome, a ja sam nakon toga ušao kod druga školskog
direktora Koze i rekao da ću Čurićku
tužiti sudu, ako mi se ne ispriča pred cijelim razredom. Mama mi je poslije
rekla da sam sve dobro rekao, a onda je otišla u školu kako bi to i ona
ponovila gospodinu školskom direktoru.
Na sljedećem
satu povijesti se Čurićka nije pojavila, ali je zato
umjesto nje došao drug direktor Koza. Sigurno bi cijeli sat tupio o mogućim
pogreškama nastavnika i padu autoriteta kada bi se nakon svake pogreške ispričavali, kako to ne ide čak
i onda kada bi se zapravo morali ispričati... i tako tim redom u nedogled, da
ga Jura nije izbacio i iz takta i iz ravnoteže! Naime, drug školski direktor
Koza se naslonio na Jurino rame točno u trenutku kada je dotično rame naglo
nestalo, pa je drug direktor izgubio ravnotežu i proletio pored Jure koji si je
još, baš pred nosom druga direktora, dobro otresao rame - i to onako dobro i
jako, kao da je bilo puno brašna. Kada je drug direktor Koza nakon prvobitne
ukočenosti opet ulovio svoj bla-bla ritam, nova tema je bila narušavanje
autoriteta direktora škole i bezobrazno ponašanje nekih učenika.
Drug
direktor je pritom vrlo značajno gledao Juru, isto kao što je prije gledao mene.
U svakom slučaju, nije dugo izdržao jer je prestao točno u trenutku kada je
Nikola pobjednički kliknuo “1:0 za mene!”.
Nakon toga
nam se nije više igralo potapanja brodova, jer su vrata tresnula tako da je
ispala kvaka, a drug direktor Koza nam je dao pauzu puno prije zvona.
Za mene je
cijela priča loše završila, jer sam u silnom strahu da me Čurićka
ne dočeka, počeo učiti povijest. Spremao sam se za svaki sat očekujući
neko pitanje koje će završiti s tako debelom kvrgom u imeniku, da ju nikada neću
moći ispraviti, ali povijest sam sljedeći puta bio pitan tek u gimnaziji.
Nikola i
ja smo u međuvremenu potopili cijele flote
brodova, a Čurićka je jednostavno zaboravila da
postojim. Ocjena mi je kao i prije, kada uopće nisam učio, ostala ista - odličan
(5).
Ne znam
što je ona mislila dok je to upisivala u imenik, ali za sebe znam da sam taj
njen odličan svaki puta pošteno odradio. Na satu sam bio loker kako slučajno ne
bi primijetila da sam spreman kao puška, ali doma sam stalno učio
za Čurićku i do kraja se pitao kada će
me konačno dohvatiti.
Još danas
se naivno nadam da ona nije znala koliko sam zbog nje učio – ili ipak?!
Žurim po
Draškovićevoj uz školsku ogradu i prolazim pored širom otvorenih željeznih
vrata koja vode na školsko igralište. Hej, pa ova vrata su uvijek bila
zatvorena! Tek sada primjećujem da je dvorište puno kanti, daski i šute, da je
fasada uređena i cijela škola friško pofarbana - a tamo lijevo, usred hrpe
nekakvog šrota, smiješi mi se brdo fosni! Točno onakvih kakve trebam za temelje
vikendice na Kupi!
S dečkima
iz SRCA dogovorio sam pravu radnu akciju u par smjena preko vikenda, sve je
izmjereno i označeno, pobijeni su kolčići i nategnute žice,
materijal stoji u hrpama, čak i miješalica je tu, ali nemam
fosni za šalunge - bez fosni možemo samo fućkati! A tu, pred mojom
starom školom lijepo stoji cijela hrpa, i to sto puta više nego što mi treba!
Ulazim u
školu, pitam na porti - vele, za to ću morati do direktora! Ulazim u
zbornicu, kucam lijevo direktoru na vrata i mislim si kak' nemrem valjda imat' takvi
peh da drug školski direktor Andrija pa Koza nije u penziji. Prisjećam
se i direktorice Danice Dvojković koja je bila prije njega i ponovno se pitam
za kog' vraga nije i dalje ostala, pa je baš nama morao uletiti Koza?
“Koje
dobro je tebe donijelo?” prekida me glas koji prepoznajem i nakon dvadesetak
godina od kada sam završio II. Draškovićevu: Viktor Goričan! Stoji na vratima,
opet u ležerno prebačenoj
bijeloj kuti, ispod opet džemper, malo raskopčana košulja i
nikad do kraja stegnuta kravata.
Gledam
njegovo vedro, otvoreno lice uokvireno onako-umjetničkom bradom, koja kao da je
malo gušća i sijeđa, tu su i njegove nemirne smeđe oči koje sve brzo snime i
odeblji nos koji kao da ih pri svakom pogledu zainteresirano prati, tu je i još
uvijek tamna, gusta i neposlušno-rudlava kosa.
Prihvaćam
njegovu ruku: “Eto, evo me!”.
U ovoj
školi, Viktor Goričan je mojoj generaciji bio učitelj
iz likovnog odgoja. U bijeloj kuti, ispod sivi
džemper s V-izrezom, uvijek užurban
ulazio je u razred i s pola metra udaljenosti pustio neka imenik padne na stol
- nikada ga nije spustio. Nakon toga okret prema nama, slijedi dug pogled uz
kratko namještanje visine hlača, zamišljeno se tukne s kažiprstom par puta po
vrhu nosa, kao „A što ću s vama danas?“ - i onda slijedi
širok osmjeh, dok mu oči živo rade lijevo-desno.
On je
jednostavno bio jedinstven, neponovljiv, kao i njegov život:
oduvijek vezan uz muziku, poliglot i sticajem okolnosti bivši vojni pilot u
dvije zemlje, nama je došao kao akademski slikar s nizom izložbi po Europi.
Nakon što je svoje akvarele dugo radio po Parizu i nadopunjavao svoj umjetnički
budžet svirajući klarinet i saksofon po jazz-bendovima, u jednom trenutku je
odlučio da nas osmoškolce, ovdje u ovoj školi, nauči kako se drži kist i što se
s time radi.
Prvo smo
se isprepadali kada smo vidjeli kako nemamo pojma, a opustili smo se kad smo
shvatili što hoće i radili kako nam je pokazao. Počeli smo maljati tako
slobodno i otkvačeno, da smo mislili kako za to opet mora doći kvrga, ali - u
razred su počele stizati čak i petice! Zauzvrat, zbog njegove
“pariške faze”, dali smo mu počasni nadimak “klošar”.
Sjedimo uz
prozor prema školskom igralištu i pričamo. Kaže da sam bio jedan od njegovih
najboljih učenika, a ja si mislim kako me je s nekim grdo zamijenio. Pita me da
li još uvijek sviram gitaru, dolaze drugi detalji - ne, nije me zamijenio. Ne
pitam zašto mi to k'vragu nije rekao prije dvadeset godina, kako bih tada - ja,
koji ne znam niti zeca nacrtati, ali izgleda da znam dobro napackati boje -
manje strepio oko ocjene iz likovnog.
Priča mi o
školi, kako ide i što radi, a ja njemu o sebi. Usput veli: „Izgleda da je s
tvojim prezimenom bilo dosta prometno - u osnovnu dođeš s jednim, u gimnaziju
odeš s drugim, i sada si tu s trećim!?“. Rekoh: „Kod mene je isto kao kod Đamke
– najbolje bi bilo prezime „N“. Mama se rastavila kada sam se rodio - fino se
rastavi i uzme djevojačko prezime, a ja sâm nosim ono prvo; onda se uda i
promijeni prezime, a ja i dalje nosim ono različito koje mi ništa ne znači;
onda dobiješ malog brata i veliš „Dosta, hoću isto, jer braća ne smiju imati
različito!“ i dobiješ drugo. Pa prolete godine, brat je odrastao, a mama se
opet rastane i sada bi čak i tvoja djeca trebala nastaviti
nešto s čime tvoje žile
nemaju blage veze - i zato treće! Da, bilo je prometno, ali to je jedini logični
završetak“.
Pita me
mogu li daske vratiti za tjedan dana - mogu. Pitam: “Znači, dobijam daske?!” -
“Ne, službeno ti ih ne mogu dati, ali ću ti pomoći da ih strpaš u kombi!”
- “Pa ne mogu još s time gnjaviti!” - “Možeš, vidimo se predvečer. Dobro je da
je direktor škole pored tebe dok tovariš školske daske!”.
Tako je i
bilo: natovarili smo daske, ja sam mu mahnuo, on je iza mene zatvorio velika
dvorišna željezna vrata, a na zicu pored mene
je ležao njegov poklon - predivan akvarel. Na „passepartout“-u je pisalo:
“Dragom učeniku Dini i obitelji - Viktor,
Zgb., 1981.”
Preko
vikenda je doktorsko-magistarska-inžinjersko-operaterska ekipa SRCA
zdrvila temelje - jasno, uz gem bez kojeg nikaj
ne ide u vinkl kak' to mora bit' - fosne su vraćene natrag u školsko
dvorište, a budući da su već započele školske ferije, gospodina
profesora, akademskog slikara i našeg dragog “klošara” Viktora Goričana, više
nikada nisam vidio.
Sudionici
povijesti – dvadesetak godina kasnije
Tito je
umro! Stojim u nepreglednoj masi ljudi pred Glavnim kolodvorom i čekam
kao i svi ostali na dolazak Plavog vlaka na putu iz Ljubljane za Beograd. Danas
u gradu apsolutno ništa ne radi, sve je stalo, svi su prekinuli svakodnevni posao i po rasporedu
krenuli prema mjestu koje im je određeno. Na taj način će
se u gradu izbjeći gužva, a uz prugu kojom prolazi Plavi vlak napraviti će
se desecima kilometara duga počasna kolona, špalir koji će
na kraju vjerojatno pokriti svaki metar pruge do Beograda. Ja sam se odvojio od
mojih iz SRCA, otišao bliže prema kolodvoru, progurao se do
prednjeg reda i sada čekam u tišini koja je na jednom
ovakvom mjestu zapravo i teoretski nemoguć događaj.
Razmišljam
o onome što se desilo i onome što e biti. Već se nekoliko dana šaputalo da je
Tito umro, ali da se to još taji dok se vrhuška ne dogovori što i kako dalje.
Patka ili ne, logični zaključak je bio da se Tito neće izvući. Prije toga se
šaputalo da mu je amputirana noga, ali da se to ne smije znati.
I to je
jasno, jer Tito je legenda. Legende mogu biti i žive
i mrtve, legende mogu umrijeti, nestati, prestati i izblijediti, ali to da se
jednoj legendi amputira noga - to jednostavno ne ide.
Svima je
jasno da je ovo prekretnica i kraj jedne epohe, te da slijedi nešto drugo čiju
konačnicu nitko ne može predvidjeti. Jalta je tema broj jedan - mnogi žele
konačnu realizaciju Jalte s granicom na rijeci Drini i s „Kineskim zidom“ prema
svemu onome što zovemo bizantinskim mentalitetom i balkanlukom.
Noćas
su se lovile stanice od Moskve do Madrida: da li se zna što smjeraju Rusi koji
svakih dvanaest godina vole nekome priskočiti u "prijateljsku pomoć“ -
ovoga puta možda na poziv nekog od svih onih beogradskih generala koji su
dovoljno šašavi da Rusima ponude njima uvijek atraktivan izlazak na novo-srpsko
Jadransko more? Budimpešta ‘56., Prag ‘68., Kabul '80 - jesmo li sada mi na
redu? Ameri neodređeno kombiniraju, a Madrid javlja da je američka Šesta flota
krenula prema Otrantskim vratima. Onaj mali, daleki Izrael jedini je konkretan:
ako Rusi uđu u Jugoslaviju, Izrael će objaviti rat SSSR-u!
Nevjerojatno, prošli su me čmarci kada sam to čuo
- to se ne smije zaboraviti! Strah nas je Rusa - ali i ciglama ćemo
ako treba! O Srbima i ne razmišljam - njih se ionako nikada nismo bojali!
Razmišljam
o kilometrima knjiga koje je Tito “napisao” i koje su o njemu napisane. Što će
povijest o njemu reći za sto godina, kako će on biti pozicioniran nakon tzv. povijesne distance koja je nužna za
objektivno vrednovanje nekog vremena, događaja i sudionika?
S
povijesne distance sve postaje jednostavno - kao mladenačka prijateljstva i
ljubavi iz perspektive smirenog starca: jasno se vidi koja je čaša
bila puna, koja polu-prazna, a koja prazna ili napukla; gdje je bila bistra i
uz mnogo sreće čak i plemenita tekućina, a gdje je
bilo nešto mutno ili čak zlo i opasno.
Povijesna
distanca zna na nekoliko kratkih redaka "živio
- diktatorski vladao... umro" reducirati veličine o kojima su za vrijeme života
napisani tomovi knjiga; koji su bili spasioci i "očevi" države,
nacije ili klase; koji su odlučivali o sudbini države, ratu i miru,
prijateljima i neprijateljima, o imenima gradova, ulica i klubova, o patnji i
egzodusu tisuća - ako treba i milijuna ljudi.
Povijesna
distanca je i neumoljiva: sve liči šarenom izlogu u kojem na istaknutim
mjestima stoje "krive" figure, a ono što je prijevremeno proglašeno
velikim i vječno svjetlim - jedva primjetno treperi u nekom zabitom kutu nevažnosti!
I pritom, što je veće slavlje današnjice i što su češće
isticane povijesne zasluge - ocjena povijesti zna biti tim teža i kraća.
I baš u tome i leži tragedija onih koji bez
snage za osudu prevare i kao da se to nekoga drugoga tiče - i dalje uporno
slave svoje Lenjine, Staljine, Titoide i Castroide! I kako bi bilo još gore,
tamo gdje su individualizam i samosvijest dugotrajnim kloniranjem zamijenjeni
povjerenjem u sistem lažne socijalne pravde i sigurnosti i tamo gdje su
eliminirani građansko-poduzetnički sloj i nezavisno seljaštvo, tamo će
nesigurna pučko-malograđanska svijest - kao nadopunu svojoj decenijama
stvaranoj mentalnoj blokadi - i ubuduće trebati i sama tražiti nove „svjetleće
likove“ i "povijesne vođe".
Pa ako je
to tako - zašto čekati da povijest kaže našu istinu?
Zašto samo "disidenti" imaju građanske i ljudske hrabrosti i zašto
vlada šutnja kada im poluvrijednici sude? Zar nije građanska obveza svake
moralne, humane i civilizirane osobe silnicima reći jasno i glasno: "bando
prokleta, ne smijete i više nećete raditi ovo što i kako radite!". Svi mi
bi morali biti disidenti - jer biti disident je cijena samopoštovanja i
integralni dio ljudskoga dostojanstva!
Kod nas su
pod komunistima proživjele "samo" dvije generacije, što je bitno
manje nego u SSSR-u. Mnogo se toga čulo od roditelja i starijih, mnoge
stvari su prešućene ili jednostavno zaboravljene - sve što znamo je kombinacija
istina, "crnih rupa", prepričavanja, nostalgija, želja
... i čekanja.
Da, svi mi
čekamo, jer za razliku od
"ruske kombinacije" seljaka, kozaka i babuške koji nikada nisu znali
za bolje, u Hrvatskoj su bolja vremena uporno sanjana!
I sada se
desilo!
Plavi vlak
s Titovim kovčegom krenuo je iz Ljubljane preko
Zagreba za Beograd!
Mase ukočeno
stoje uz prugu i iskreno plaču uz zavijanje sirena - kilometri podanika koji to
više nisu.
U Zagrebu
tišina kakove nikada nije bilo i kakove više nikada sigurno neće biti! Deseci
tisuća ljudi su oko Glavnoga kolodvora... iz zgrade se pojavljuje počasna
straža, plave uniforme, kovčeg... plače se bezglasno, na svakom su obrazu suze,
sve grudi su stisnute i bez daha... sve se zaustavlja, oblaci su stali, vrijeme
je stalo... vojnički pozdrav, hrvatska himna i... muk!
Okrenuta
je nova stranica povijesti, povijesti u čijem stvaranju ćemo
ovoga puta i mi sami sudjelovati, povijesti o kojoj nam drugi neće trebati niti
imati što pričati - jer dolazi povijest bez povijesne distance!.