ZAGREBAČKI RAZGOVORI

ZAGREBAČKI RAZGOVORI

4/12/17

ZAGREBAČKI HULIGANI 1966: Tata, ako nosim izlizane traperice - ne znači da sam huligan!

Napisao Boris Matak, 1966., Plavi Vjesnik

U tom času neka me ruka potapša po ramenu. Okrenuh se: četiri tipa (ako sam ja huligan, ne znam kako do njih nazovem, recimo, siledžije) smješkala su mi se zavodljivim osmijehom, a ispod njihovih su se usana nazirali dobro reducirani zubi, gubici iz mnogih "prijateljskih uvjeravanja"


Boris Matak (17) učenik je III a razreda arhitektonskog smjera GTŠ u Zagrebu.

Redakcija: "Što te je ponukalo ovo napisati?"

Matak: "Odavno sam to namjeravao. Smeta mi i vrijeđa me da mene i moje vršnjake, samo zato što nosimo traperice i malo dužu kosu, netko naziva huliganima. Zar smo manje vrijedni, bez osjećaja, ako imamo na sebi traperice? Traperice nosim jer su praktične a dugu kosu jer mi se to sviđa. Ima li u tome nešto loše? Želio sam da to kažem svima. Neka i ostali moji vršnjaci kažu što ih tišti. Bolje je da mi sami govorimo nego da drugi tumače nešto što dovoljno ne poznaju, zar ne? Ali uz jedan uvjet: da to doslovno štampate!"

Redakcija: "Slažemo se!"

Boris Matak, nakon šišanja

- Gledaj ga! Huligan! - promrmlja moj otac dok smo se jednog ranog poslijepodneva šetali Zrinjevcem.

- Tko to? - upitah.

- Operi uši! Huligan! Huligan! Zar ne vidiš?

Okrenuh se nekoliko puta oko sebe pa tek onda ugledah nekog 16-godišnjeg mladića s urednom bitlsicom, crvenom majom i malo izlizanim trapericama

Ah, da, u ustima mu je bio još napola popušen čik.

- Živi huligan!

- Misliš, tata, onaj mladić s dugom kosom ...

Otac me ošinu prezrivim pogledom nedostojnim i zmije.

- Mladić? He, he! Mladić. I ti mi takvu individuu nazivaš mladićem! Huligan, sinko, huligan ti je to!

Osvrnuh se još jednom za njim pa se sjetih sinoćnjeg razgovora o nekim tipovima koji su u kasnijim večernjim satima olakšali nekog penzionera za pokretnu imovinu, izuzevši konfekcijske proizvode.

- Imao je čovjek sreće - govorio je moj otac. - Jer bili su to huligani. A huligani, ta oni su spremni na sve! Pravo je čudo što ga nisu priklali ... bar malčice ...

Mladić koji je maloprije prošao nije baš mnogo nalikovao na nekoga tko će ti mirne duše ugurati kakvu nožinu u tijelo. Ali budući da je okvalificiran kao huligan, a huligani se toga ne ustručavaju, tja, treba ga se čuvati!

- Tata - upitah nakon kraće šutnje - jesam li ja huligan?

Otac me pogleda zaprepašteno, kao da sam mu rekao da na obližnjem drvetu krokodil svira harmoniku.

Prešutio je odgovor. Ta kako i ne bi. Zar ja, njegov sin, "dobri tatin sin"? Odakle mi takve ideje?

Ali ipak, prije prisilnog šišanja i ja sam nalikovao na onog mladića. Čak su mi traperice bile izlizanije. U očima prolaznika, među kojima je možda bio i otac onoga mladića, i ja sam bio huligan, spreman na sve.

Vidjeh sebe kako davim neku staricu ili trančiram nekog penzionera, bez obzira na to što je u najboljim godinama života. Zgrozih se od gnusne pomisli. Međutim, to je stvarnost, mi smo za njih takvi i gotovo. Kako im, s bitlsicom, dokazati suprotno?

No huligana ipak ima.

U posljednje se vrijeme sve manje razlikuju od nazovi-huligana, ali njihovi su postupci krajnje nemogući. Način njihove zabave veoma je zanimljiv i uzbudljiv, nekad prožet i humorom, ali veoma štetan za zdravlje "objekta" njihove zabave. Na primjer:

Prateći film u trešnjevačkom "Triglavu", s užitkom sam grickao bombone.

- Daj bombon! - prosikta kraj mene osorno i zapovjednički piskutav glasić.

Pogledam prema glasu. S desne strane klečao je na stolici klinac od svojih "metercvancig".

Volim djecu i rado bih mu dao bombon, ali kad me netko "zamoli" na takav način, onda baš nisam darežljiv. Odmahnuh zato rukom bez riječi.

Odjednom se na ekranu, kako mi se učinilo, zemlja pretvorila nekom eksplozijom u milijun zvjezdica. No oštri bol kraj oka dade mi do znanja da je to bila samo mališanova ponovljena molba.

Sjetih se u času svih hitlerovih i geringovih metoda iz konclogora. Primih malca za vrat s jasnom namjerom.

Ali u tom času neka me ruka potapša po ramenu. Okrenuh se: četiri tipa (ako sam ja huligan, ne znam kako do njih nazovem, recimo, siledžije) smješkala su mi se zavodljivim osmijehom, a ispod njihovih su se usana nazirali dobro reducirani zubi, gubici iz mnogih "prijateljskih uvjeravanja".

- Mali te je zamolio bombon! - prozbori jedan.

Dadoh mu cijelu kesicu te odstupih nekoliko redova dolje. Ta bolje je bez bombona nego sa zubima u želucu. Opipah se po oku. Mali se očito dobro priprema za svoju "karijeru".

Za vraćanje na pravi put postoje razni organi, sistemi i ustanove. Uspjeh nije važan. Glavno da se nešto poduzima. I sam sam bio svjedok, ali na žalost, i akter jedne takve "borbe protiv huliganstva".

Neven, Vlado i ja ušli smo jedne večeri u telefonsku govornicu kod kina "Kozara". Neven je morao javiti svojoj majci do od osam ide u kino (kakav gest, očit dokaz da nije huligan - ta koji bi huligan takvo nešto učinio!)

Kad je dobio liniju i počeo govoriti s majkom, vrata se huliganskim treskom otvoriše, a na njima se sav zajapuren pojavi čuvar reda, izvodeći čudnovate kretnje, kao da želi da se uhvati za "službenu palicu".

- Van! Van, van ... - progovori milicionar bijesno, u jednoj oktavi ispod grmljavine.

- Van! Ja sam rekao... - bijaše to posljednja opomena.

Teške ruke spustiše se na moj bijeli ovratnik, a zatim, opisavši putanju kosog hica, odletjeh nekoliko metara od govornice.

Vlado je po sličnom postupku napustio govornicu, dok je Neven mirnim glasom objašnjavao mami razlog iznenadne galame: "Mama, mama, jedan milicionar ometa mir i red ..." i zatim crna slušalica teatralno iskliznu iz njegove ruke te ostade visiti uz bijeloprljavi zid, a Neven se po istom postupku nađe u našem društvu.

Znajući da smo nevini kao anđelići, počekasmo da vidimo daljnju akciju čuvara reda.

Međutim, zaustavivši se na vratima, on samo prekriži ruke na grudima i promrmlja:

"Uništit ću ja vas huligane!" - a zatim laganim korakom krenu prema kinu.

Ostali smo u čudu i bez riječi.

Ipak, možda su nadležni u općini Medveščak u Zagrebu nadošli na dobru ideju. U Draškovićevoj ulici, kod ugla Adžijine, carevala je dobra klapica. (Onda još nisu bili huligani, jer se to ime kod nas još nije udomaćilo.)

U večernjim satima, utucajući dosadu, "zabavljali" su se s "oduševljenim" prolaznicima.

A onda su dobili jednu prostoriju na broju 33. Sav inventar bio je jedan TV-aparat i nekoliko stolica. Dobrovoljnim prilozima, akcijama i priredbama dolazili su do predstava. Sada posjeduju sve rekvizite za svaki oblik kućne zabave.

I nikome od nijh ne pada na um da "iz obijesti" prekine trajanje kakvoj stvarčici. Sada je to njihovo, oni su to stekli i oni to čuvaju.

Prolaznici, donedavno "igračke", sada radoznalo zaviruju u to njihovo gnijezdo.

Iako nose bitlsice, oni nisu huligani. Nije li to rješenje? Upitajte huligane što im treba, oni to najbolje znaju.

NOVI FOSILI, PRVI PUT BEZ MOKE, LP "Za dobra stara vremena" [1986]

Svibanj, 1986.

Deseti album Za dobra stara vremena treći je na kojem pjeva Sanja Doležal. U ime raspjevanih Fosila, pričao je Rajko Dujmić...


Više nema euforije oko svakog vašeg nastupa ili izlaska nove ploče. Je li tome uzrok promjena vaše pjevačice?

Možda je u prvom trenutku, nakon promjene, i došlo do stanovitog "šoka" kod publike koja je bila naučena da nas gleda u istoj postavi. Svakako, došlo je i do određene promjene boje naših vokala...

Vjerujem da je došlo i do nekih odvajanja publike, priklanjanju našoj bivšoj pjevačici.

No, sada je sve u redu! Publika od nas sada očekuje samo dobru pjesmu i profesionalni nastup. Točno je da više nema nekadašnje euforije, ali tvrdim da nam je sada publika sklonija negoli ikada prije.

Prošla je puna godina od kada ste ostali bez svog prerano preminuloga šefa Moke (Slobodan Momčilović). To se i te kako odrazilo na vašu koncertnu aktivnost.

Da, imali smo dugački prekid. Povukli smo se sa scene da bismo nekako "prestrojili redove" i nastavili tamo gdje smo stali.

A u poslovnom smislu?

Naš Stari strašno nam nedostaje! On je, jednostavno, nezamjenjiv čovjek! No, uz njega smo tokom svih tih godina mnogo naučili o vođenju poslova. Sada smo podijelili obaveze, tako da sam ja zadužen za glazbu, a Zec (Vladimir Kočiš) za poslovne kontakte i nezaobilazne birokratske poslove.

Prvi put na omotu ploče ne stoji ime producenta.

Producentski je posao oduvijek bio u Mokinoj nadležnosti. Zato smo odlučili da nemamo producenta...

Kako prihvaćate bubnjara kao novog člana grupe? 

Odlično! Imponira nam kao čovjek. Uostalom, Brada (Nenad Šarić) i Moka bili su odlični prijatelji. To je i bio osnovni razlog što smo ga pozvali u Fosile. 

U posljednje ste doba često putovali preko Oceana. 

Prošle smo jeseni bili u Australiji, a potom stanovito vrijeme proveli i u Kanadi. Ta su nam putovanja donijela mnoga iskustva. 

Kakva? 

Profesionalna, jer su nas usmjerila da se u glazbenom izrazu vratimo "humanom" zvuku. Gledali smo koncerte mnogih poznatih svjetskih grupa i solista, čak smo se i sprijateljili sa članovima poznate grupe Men At Work. 

Nama je to bila dragocjena razmjena iskustava. 

Klinci su došli s transparentima: "Volimo Nove fosile!" 

Jeste li na poticaj tih grupa odabrali povratak "humanom" zvuku? 

Protivno našem uobičajenom vjerovanju, u dominaciji raznoraznih kompjutoriziranih instrumenata i ostalih digitalnih pomagala, oni težište stavljaju na čovjeka. Na svirci u živo gotovo da i ne koriste sintetske digitalne bubnjeve i slična sintetizirana pomagala. Na sceni je samo živi čovjek sa svim svojim manama i vrlinama! 

Tko vas je posebno oduševio? 

Whitney Houston! Fascinirali su me i The Byrdsi, jedna od legendarnih rock-grupa, a ono što me je kod njih osobito razveselilo jest to da se oni ni danas ne srame svirati repertoar koji ih je i doveo u sam svjetski vrh. 

Bilo je prekrasno ponovno slušati Mr. Tambourine Man i ostale bitove. 

U Torontu smo željeli gledati Simple Mindse, ali je trebalo biti čarobnjak i doći do ulaznice! U Sydneyu smo gledali i londonsku postavu mjuzikla Cats. Fenomenalno! 

Svirali ste i u čuvenoj Sydney Opera House. 

Nismo samo svirali, nego smo je uspjeli i rasprodati. Došlo je četiri tisuće ljudi! Klinci su došli s transparentima: "Volimo Nove fosile!" Prijem je bio nevjerojatan i gotovo nestvaran. 

Dobro, vjerojatno su to bili naši ljudi. A kako su na vašu glazbu reagirali Australci? 

Dakako, ne tako dobro kao naši, ali su izvrsno primili neke pjesme poput Milene i Šu-šu. Čak su kupovali naše ploče i kasete! 

Kakva je bila organizacija koncerata? 

Osigurali su nam vrhunsku opremu jer svoju nismo mogli nositi na tako daleko putovanje. Često smo ih stavili u nezgodnu situaciju, jer, jednostavno, nisu mogli vjerovati da u Zagrebu poznajemo i koristimo najnovije i najskuplje instrumente. 

Jedva su nam u Australiji pronašli PPG-sintesajzer, a mi ih u Zagrebu imamo čak tri! Još smo jednom sve uvjerili da nismo glazbena provincija, kako to mnogi misle o nama. 


4/11/17

BRANIMIR ŠTULIĆ NAJVEĆI MISTIČAR ROCK SCENE

Najveći mističar rock scene


Kontroverzni autor i jedan od najvećih mističara rock scene Branimir Johnny Štulić je rođen 11. travnja 1953. godine u Skopju. Otac mu je bio vojno lice tako da su seljakanja bila neizbježna popratna pojava profesije. Ključne godine odrastanja i afirmacije proveo je u Zagrebu, gdje je studirao na Filozofskom fakultetu. U početku karijere često je nastupao sam, sa akustičnom gitarom i to pretežno po tulumima gdje je izvodio svoje, ali i tuđe pjesme raznih žanrova. U to vrijeme napisao je dobar dio pjesama koje su se kasnije našle na ranim albumima Azre. 

Prva grupa koju je osnovao se zvala Balkan Sevdah Bend. Činili su je dugokosi momci sa akustičnim gitarama i jedna pjevačica. Svirali su sve, od Johnnyjevih pjesama, preko sevdalinki, narodnjaka, do The Beatles. Vremenom se bend sve više okreće rocku, i kroz njega prolazi puno muzičara. 

Siječnja 1977. godine Johnny odlučuje promijeniti naziv grupe u Azra. Ime odabre po pjesmi Hajnriha Hajnea gdje Azra znači djevica. I pod novim imenom česte su promjene u grupi tako da sezone ’77. i ’78. godine nastupa sa Jurom Stublićem, Jurijem Novoselićem, Marinom Pelajićem i Mladenom Juričićem. Jura i Johnny, kao dvije jake autorske osobe, nisu mogli dugo izdržati pod istim krovom, pa se čitava ekipa odvaja od Johnnija i formira sastav Film. U to vrijeme Johnny postaje član Parnog valjka, ali ni ta kombinacija nije dugo potrajala, samo dva tjedna. Rezultati druženja su ostali zabilježeni na albumima Parnog valjka jer je Husein Hasanefendić Hus, lider grupe, imao običaj da obrađuje Johnnyjeve pjesme. Tako su i nastale verzije “Jablan” i “Kad Miki kaže da se boji”. 


Vrativši se ideji Azre, Johhny za stalnog suradnika prihvaća bubnjara Borisa Leinera koji je u to vrijeme svirao sa grupom Haustor. Dugo su tražili adekvatnog basistu, tako da su se za prvi interview slikali sa psom. Valjda da bi izgledali kao trio. Njih dvojica su snimili prvi singl sa pjesmama “Balkan” i “A šta da radim”. U studiju su im pomogli Zlatko Mikšić Fuma, basista Parnog valjka, prateće vokale pjevao je Mladen Juričić, gitarista Filma, Husein Hasanefendić je svirao gitaru i obavio produkciju, a električnu violinu je svirao izvjesni Relja. Debi singl pokreće prve pozitivne kritike. Pjesma “Balkan” koju je Johnny napisao po povratku iz vojske, 1974. godine nosi u sebi sublimirane glavne odrednice njegovog autorskog senzibiliteta. Originalni tekst pjesme vukao je na sevdah, ali ga je Johnny pod utjecajem punka i novog vala izmijenio. Na te promjene dosta je uticao prvi nastup Pankrta u Zagrebu. Azri se uskoro pridružio basista Mišo Hrnjak. Trio koji je snimio ključne ploče Azre bio je okupljen. Johnny je nastavio sa svojom idejom partizanskog proboja, tako da je grupa tokom ljeta svirala po trgovima na moru kaleći se u direktnim kontaktima sa slučajnom ili namjernom publikom. 

Debi album snimaju u proljeće 1980. godine a za producenta je odabran veteran Drago Mlinarec jer je Hus bio zauzet. Rezultat je u producentskom smislu bio mršav jer im se nisu podudarali senzibiliteti. Ipak, pjesmama to nije mnogo naudilo pa se ta ploča smatra jednim od najjačih debija na ondašnjoj rock sceni. Tokom dvanaest pjesama Johnny demonstrira vrišteće gitare, utjecaj bijelog reggae zvuka (kao The Police u to vrijeme), uzvikujući, gotovo bolno pjevanje i tekstove sa temama koje dotadašnja scena nije poznavala. Ipak, shodno vremenu, Johnny je izbjegao da snimi pjesme sa jačim političkim temama, ostavljajući ih za sljedeći album. Na debiju se našlo dosta ljubavnih pejsama i čitava ploča je posvećena djevojci Graciji, kojoj je napisao i upečatljivu, gotovo nervoznu baladu “Gracija”. Kada je debi album stigao u trgovine, publika je već uvelike znala sve pjesme, tako da je na koncertima grupa odlično prolazila. 

Dobar prijem prvog albuma otvorio je Azri vrata Jugotona i Johnny je krenuo sa prekrajanjem i dopunjavanjem pjesama koje je ranije napisao, a velikom brzinom je radio i nove. Johnny je već u to vrijeme pokazivao svoj naglašen individualizam, tako da je odbio svirati na predstavljanju zagrebačkih grupa u Domu omladine, organiziranih u paketu pod nazivom “Pozdrav iz Zagreba” siječnja 1981. godine. Nekoliko nedjelja kasnije došli su u Beograd i tokom tri dana sa pet koncerata trijumfirali su u SKC-u. 

Sljedeći potez bio je singl sa pjesmom “Lijepe žene prolaze kroz grad” otpjevanom djelomično u slengu. Ploču je producirao Hus, odsvirao je i solo na gitari u maniru britanske blues scene. Na B-strani našao se instrumental “Suzy F.” za koji je Johnny imao tri verzije teksta, ali se je odustalo od njih. 


Singl je ujedno bio najava za dupli album “Sunčana strana ulice”. Producirao ga je sam Johnny što će kasnije redovno činiti. Među dvadeset četiri pjesme uvrstio je neke iz najranijeg perioda. Ploču otvara vinjeta “041″ kao uvod u priče koje slijede. U ljubavnim pjesmama “Ne reci mi dvaput”, “Između nas”, “Gospodar samoće”, “Sunčana strana ulice”, Johnny je nježan, muzički se oslanja na akustiku i novouvedene puhačke instrumente. Suprotno tome, političke pjesme gotovo nekontrolirano su prokruljale. Od gorke “Užas je moja furka”, preko tada aktualnih “Poljska u mom srcu”, “Kurvini sinovi”, “Uvijek ista priča”, Johnny je progovorio o temama o kojima se ustručavao pjevati na debiju. Jugoton je jedino insistirao da se uz tekst pjesme “Kurvini sinovi” dopiše da je upućena “imperijalizmu i hegemoniji”, ma što to značilo. Na ploči se prvi put našao jedan tekst koji nije Johnnyjev. Riječ je o “Pit, i to je Amerika” koji je napisao Mile Rupčić za istoimenu monodramu. Jedna od najsnažnijih pjesama je “Odlazak u noć” gdje je u uobičajeno kabastoj verbalnoj formi Johnny opisuje svoju urbanu paranoju. Radeći na albumu, trojka se homogenizirala a veću pjevačku ulogu dobili su i drugi članovi. Mišo Hrnjak je otpjevao “Kad Miki kaže da se boji”, a Leiner je bio podrška u pratećim vokalima. Na snimanju su gostovali: Miroslav Sedak Benčić, saksofon, Franjo Vlahović, truba i trombon, Nikola Šantro, trombon i Mladen Juričić, usna harmonika. 

Posle turneje po Jugoslaviji, koja je trajala tokom ljeta i jeseni, Azra je u zagrebačkom klubu Kulušić listopada 1981. godine održala sedam koncerata koji su snimani za trostruki živi album “Ravno do dna”. Tih večeri definitivno su potvrdili status predvodnika. Johnny se na tim višesatnim nastupima gotovo nije obraćao publici. Povremeno je u žaru svirke udarao pojačala tvrdoglavo odbijajući izlaz na bis. Snimak sa koncerta održanog 21. listopadaa objavljen je na živom albumu ožujka sljedeće godine. Ostvarivši želju da ponovo snimi neke stare pjesme za koje je smatrao da su u studiju upropaštene, bazirao je program na tom materijalu. Ipak, predstavljene su i nove pjesme: “Rođen da budem šonjo”, “Nedjeljni komentar” (sa uputstvom da je posvećena lokalnim bogovima), “Prokleto ljut” i druge. Uoči izlaska ploče, Azra je održala sedam rasprodanih koncerata u beogradskom SKC-u. Tada je izlazio na bis. Jedne večeri im se priključio Vlatko Stefanovski u pjesmama “Balkan”, “Lijepe žene prolaze kroz grad” i “Obrati pažnju na posljednju stvar”. Publika ih je zvala opet, pa su na binu izašli svi članovi grupe Leb i sol sa Johnnyjem i zapržili “Slow Down” Claptona. Na živoj ploči je Azra reprezentativno predstavljena i prosto nevjerojatno djeluje da su mjesec dana uoči beogradskih nastupa bili na rubu raspada. Naime, pred koncert u Ljubljani došlo je do svađe pa je na bini Johnny razlupao gitaru i pojačalo. Sukob je brzo izglađen te oni nastavljaju dalje. 

Sljedeći, dupli album “Filigranski pločnici” izlazi već lipnja iste godine. Na njemu su politički komentari još direktniji. “Tko to tamo pjeva” upućena je drugu Titu, “68″ propalim revolucionarima, “Pavel” romantičnim revolucionarima, “Gorki okus” političkim prognanicima, točnije nastala je povodom zabrane zbirke pjesama “Vunena vremena” i hajke na autora Gojka Đoga. Ploča sadrži i ljubavne pjesme “Volim te kad pričaš”, “Kao ti i ja”, “Ne prodajem nasmiješenog psa” u kojoj pjeva Leiner. Tu fazu rada zaokružuje singl “E pa što”, posle koga grupa kreće silaznom putanjom. 

Već siječnja 1983. godine Johnny u Frankfurtu snima ploču “Kad fazani lete” i to sam sa Leinerom, jer je Hrnjak napustio band ali i muziku posvetivši se religioznoj sekti. Već zreo kao autor, Johnny grabi utabanom stazom što je najpreglednije u pjesmama “Anđeli”, “Plavi golub”, “Nemir i strast”, “Štićenik”. 

Slična je i sljedeća ploča “Krivo srastanje” nastala sa Leinerom godinu dana kasnije, također u Frankfurtu. Osim njegovih pjesama tu je obrada stare narodne “Klinček stoji pod oblokom”. Poslije te ploče, Leiner sve rjeđe radi sa Johnnyjem. Paralelno djelujući sa brojnim zagrebačkim sastavima, Leiner, basista Srđan Saher (ex Haustor) i gitarista Mladen Juričić (ex Film) formiraju grupu Vještice. 

Poslije ploče “Krivo srastanje”, Johnny se preselio u Nizozemsku gdje snima trostruki album “It Ain’t Like In The Movies At All” na kome se nalaze nove, ali i puno starih pjesama prepjevanih na engleski. 

Sljedeću ploču “Između krajnosti” radi u Zagrebu sa Leinerom, Jurom Pađenom (ex Grupa 220, Parni valjak, Aerodrom) i basistom Stephen Kippom koji sa njim dolazi iz Nozozemske. I na ovoj ploči ima dosta obrada, pretežno starih narodnih pjesama, a kao najuspješnije se izdvajaju “Adio Mare” Vlahe Paljetka i “Zadovoljština” po motivima “I Can Get No Satisfaction” The Rolling Stones. 

Tokom 1987. godine ista ekipa je na turneji snimila četvorostruki živi album “Zadovoljština” koji se pojavio u bogatoj opremi. Uz booklet sa tekstovima svih pedeset pjesama, dodatna je i knjižica “Anonymous eprigrams” sa Johnnyjevim poetskim radovima. Na albumu se pored starih pjesama, nalazi serija novih, ali to su pretežno obrade stranih autora. 


Sljedeći album je solistički, dupli “Balkanska rapsodija” i Johnny ga snima u Zagrebu 1988. godine uz producentsku pomoć Australijanca Theodore Yannie. Ploča je sklopljena po sličnom principu kao i prethodne. Štulić malo pjeva na engleskom, malo se dotiče makedonskog folklora, ali i domaće pop povijesti. Tako je obradio pjesmu “Traži mene” sastava S vremena na vrijeme. U to vrijeme, na svirke je sa njim kao tehničar išao Srđan Saher, pa su se na ploči našle dvije pjesme koje su potpisali on i Štulić. Jedna od te dvije “Ti znaš da putujem s tim” se kasnije, pod nazivom “Prečesto” pojavila na albumu Vještica “Bez tišine!” (Plavi pilot 1991.). 

Ploču “Balegari ne vjeruju sreći” Johnny je snimio početkom 1990. godine sa Sevdah Shuttle Bandom koji su činili Jura Pađen, Tomislav Šojat i Branko Knežević. Sa nje se izdvajaju obrade “Lilly Of The West” iz repertoara Boba Dylana koja je u Johnnyjevom prepjevu dobila naziv “Usne vrele višnje”, kao i “Leute moj” Tome Bebića. Štulić je efektan i u svojim pjesmama “Voljela me nije nijedna” i “Meni se dušo od tebe ne rastaje”. Poslije koncerta na Hvaru 15. kolovoza 1990. godine grupa prestaje postojati. 

Tokom sljedeće godine Štulić u Sarajevu i Nizozemskoj snima ploču “Sevdah za Paulu Horvat”, ali se materijal na CD-u pojavljuju tek 1995. godine. U škrtoj produkciji, na nivou demo snimaka, tu se pored tradicionala “Jovano Jovanke”, “Dimitrije sine Mitre” nalaze “Otac moga oca” na tekst Milovana Vitezovića, “Priča o kralju” na tekst Ljubivoja Ršumovića, “Partizan” iz repertoara Lenarda Koena i druge. 

Veći dio 1991. godine Štulić je proveo u Beogradu a potom se vratio u Nizozemsku. U jesen 1995. godine opet je nekoliko mjeseci u Beogradu. Na Sajmu knjiga promovira svoj prijevod knjige “Božanska Ilijada”, radi konačni mix nekih pjesama koje izlaze na duplom disku “Anali”, a izdavačka kuća Komuna postupno objavljuje njegove ploče na diskovima. Na CD-u “Balegari ne vjeruju sreći” koji je objavljen 1996. godine kao bonus su se našle obrade “Moj galebe” A. Runjića iz repertoara Olivera Dragojevića i “Mokre ulice” koje je Johnny komponirao zajedno sa Dejanom Cukićem. Na snimanju te pjesme, pored Štulića i Cukića, učestvovali su Dragan Mitrić, klavijature, Marija Mihajlović, vokal i Enes Mavrić, harmonika. 

Tokom devedesetih i Croatia records je veći dio ploča Azre objavila kao reizdanja na CD-u. Štulićeve pjesme su predstavljene u knjigama “Filigranski pločnici” (Azra music 1982.) i “Big Bang” (samostalno izdanje 1985.) u kome su svi tekstovi pjesama od 1979. do 1984. godine kao i šest ranije neobjavljenih. U Antologiji rock poezije “Pjesme bratstva i djetinjstva” (Nova 1993.), Štulić je zastupljen sa dvadeset jednom pjesmom. Spotovi i koncerti grupe objavljeni su na video kasetama: “Zadovoljština”, snimak sa koncerta u zagrebačkom Domu sportova iz 1987. godine i “Klinček stoji pod oblokom” (Jugoton 1990.). 

Samouki gitarist sevdaha 

Štulić je maturirao 1972., s radnjom “Pariška Komuna”. Tema radnje vezana je za njegovo zanimanje za socijalne i društvene mijene, a zanimljiva je osobito zbog toga jer pisana neposredno nakon događaja u Hrvatskoj 1971. Rad je ocijenjen odličnim, ali je iz hrvatskog dobio samo dovoljan. O tom razdoblju njegova života nema puno podataka, osim neprovjerene priče, koju Štulić ne niječe, ali niti potvrđuje, je da ga je u Radićevoj ulici tijekom nemira na Trgu Republike (ondašnjem poprištu prosvjednog mitinga i javne podrške Savki u prosincu 1972.) pretukao revni milicajac. 

Sa Štulićem je u isti razred u gimnaziju išao poznati fotograf Mio Vesović kao i novinar Branimir Baron Brljević koji je iz škole izbačen ali mu je ipak dopušteno da maturira sa svojom generacijom. 

Danas se Johnny iz gimnazijskih dana najradije sjeća profesora kemije, Čanića, koji mu je na kraju svakog polugodišta zbrajao ocjene na sljedeći način: jedan, jedan, minus dva, pa neka bude dvojka! “Taj me puštao, bio je pravi. Imao je plave hladne oči, kemičar, kužiš!” 

Osim profesora Čanića u lijepoj mu je uspomeni ostao i profesor grčkog i latinskog jezika Mardešić. važnu je ulogu u tom razdoblju njegova života odigrala i Maja Ostir, koja je prijatelju iz škole nesebično posudila akustičnu gitaru, na kojoj je Štulić započeo svirati. Toliko dugo ju je zadržao kod sebe da je prilikom vraćanja morao izmijeniti sve pragove na vratu instrumenta. 

Poslije gimnazije nije se odmah upisao na fakultet, već je odlučio najprije odslužiti vojsku. Zbog velikog broja prijavljenih kandidata morao je pričekati nekoliko mjeseci, pa je uniformu napokon odjenuo u kasno proljeće 1973, da bi je nakon 15 mjeseci skinuo i počeo studirati. 

Filozofski fakultet u Zagrebu u to je vrijeme bio dosta sumoran. Negdašnje burne događaje, studenske nemire iz 1968., zamijenila je letargija. Studenti su mirno ispijali kave u kantini fakultetske zgrade u Salajevoj bb u Zagrebu, a svakog lijepog sunčanog dana izmiljeli bi na stube i obližnji travnjak. Nova generacija, lišena hipijevskih ideala, izbatinana, ustrašena, ipak se bavila svirkom. Na repertoaru popodnevnih i dopodnevnih koncerata uglavnom su bili Donovan i Bob Dylan, ponekad bolje, ponekad lošije interpretirani, ali na dobrom engleskom. Johnny tada nije još znao engleski, a njegov naglasak odavao je čovjeka koji nije iz hrvatskoga govornog područja. 

Mnogi njegovi znanci i prijatelji iz tog vremena i danas govore kako je Štulić bio “jedanaesta gitara”. Nije poznavao note, svirao je poput mnogih samoukih gitarista, a ukus mu nije bio u skladu s vremenom: prezirao je američke protestne pjesme. Čekao je svojih pet minuta, a kad bi se izmijenjali imitatori Dylana, započinjao bi svoj makedonski repertoar; u to je vrijeme držao da je sevdah naš autentični zvuk, koji najbolje dolazi do izražaja u makedonskim pjesmama, a on ih je, vjerojatno, dobro pamtio iz najranijeg djetinjstva provedenom u Skopju. 

Studirao je filozofiju a drugu je grupu nekoliko puta mijenjao. Napokon se zaustavio na sociologiji i “zalutao” negdje ” između prve i četvrte godine”. 

Na Filozofskom fakultetu tada se moglo neke grupe, primjerice fonetiku, studirati odlažući polaganje pojedinih ispita do diplome. Štulić je dogurao do šestog semestra, nagomilavši velik broj nepoloženih ispita, ali se i njegov interes ostvario jer je već uvelike osnivao i raspuštao bendove. 

Kao samouki gitarist, svirač akustične gitare, vježbao je danonoćno. Jednom je zgodom svirao i u sobi Bože Kovačevića, današnjeg prvaka HSLS-a, koji je tada živio u studentskom domu na Savi (danas dom “Stjepan Radić”), gdje su se okupljali umjetnici-studenti. Kovačević, aktivni član gimnazijske avangardne družine “Coccolemocco”, bio je sklon stvaraocima alternativne kulture. Po njegovoj su se sobi motali Darko Rundek, Jura Stublić i mnogi drugi nadobudni, danas zaboravljeni mladi stvaraoci, budući da je mladim Zagrepčanima osnovni problem bio pronaći slobodni prostor bez roditeljskog nadzora. U sličnim je prilikama živio i Johnny – u potrazi za prostorom za vježbanje. 

Manje je poznato da je tih godina Štulić ljetovao na otoku Silbi. Tamo je pronašao društvo sličnih interesa, pa je ljetnu sezonu provodio svirajući u bendu “Dobra voda”. Ostali članovi ljetnog benda, koji je nastupao u Rijeci i u Ljubljani, nisu tako poznati. Bili su to J. Novak, I. Leonardi, D. Blažina i D. Laginja, danas jedan od najboljih scenografa u nas. “Dobra voda” imala je petnaest akustičnih gitara različitih tipova i svirala je klasiku, makedonske narodne pjesme, ali i neke pjesme od “Beatlesa”. 

Vrijeme su provodili sunčajući se nagi. Zato su i ljetovali na Silbi jer je nudizam bio zabranjen na mnogim mjestima na jadranskoj obali. S Riječanima i Slovencima Johnny je proveo nekoliko ljeta, započeo je s njima surađivati još prije singlice “Balkane, Balkane”, a družio se s njima i nakon stvaranja svog prvog sastava “Balkan Sevdah Bend” i prve verzije Azre. 

Na fakultetu se družio s ljudima koje je zanimao anarhizam i potkopavanje države, i to bilo koje države, a to je društvance svoje revolucionarno djelovanje provodilo uglavnom uz šankove. Johnny je izbjegavao ljude koji su se okupljali oko zagovornika američke protestne pjesme, a koje su na neki način predvodili Zvonko Varosanec i Ljubomir Pauzin, često pjevajući te pjesme u podrumu fakulteta. 

Johnny je imao mnogo ljubavi, ali i danas sve ističu njegovo džentlmensko ponašanje. Na početku studija je upozna Valdu, djevojku koja je studirala povijest umjetnosti i godinama je bila nepopustljiva. Valda je bila njegova velika neostvarena ljubav i nadahnuće. Žene su ga obožavale zbog njegova neodoljivog šarma. Johnny je studentske dane provodio s jednom, danas udatom, Puljankom, zatim s jednom danas uglednom novinarkom iz Zagreba, a određeno vrijeme obilježila je i zanosna studentica iz Petrinje. 

Fakultet i Studentski centar bili su pod prismotrom i laganim pritiskom vlasti. Osim toga i neki su studenti rado prijavljivali one koji baš nisu bili odani socijalizmu. Ipak, polovicom sedamdesetih popularno je slobodarsko okupljalište bio, danas već legendarni, šank Teatra & TD. Manje je poznato da se uz taj šank rodilo ime benda koji će odrediti osamdesete i koji će postati najveći rockerski sastav u Hrvatskoj. 

Međutim, sve je započelo “Balkan Sevdah Bendom”. Johnnyja su prijatelji odgovarali od pjevanja jer im se nije sviđao njegov glas u grču, a ni njegovo umijeće sviranja gitare, pa je Johnny okupio sastav koji je to trebao opovrgnuti. Njihov glavni adut bila je sporna, danas javno analizirana pjesma Balkane Balkane, (koju je uostalom simpatično parodirao Jurica Pađen u pjesmi Papane Papane). Ta verzija Balkana napravljena u studiju u Novoj Vesi, postoji i danas, no još je značajnije da stihovi nisu promijenjeni te da je Štulić pjevao: Balkane, dobro mi stoj i prije 15 godina. 

Iako mu je svirka bila važnija od studiranja, od Maje Šoljan doznao sam da je Štulić katkad položio koji ispit. Oko 1977 Maja je studirala jezike, pa je slučajno zajedno s Johnnyjem polagala najdosadniji, ali u to vrijeme nezaobilazan predmet- predvojničku obuku. Johnny, oficirski sin, odgovore na pitanja uredno je prepisivao od kćerke književnika: on je dobio četvorku, dok se Maja jedva provukla s dvicom!. 

Prijateljice s fakulteta ušle su u stihove na različite načine. O novinarki Maji govori stih “Dignem glavu a tamo Maja Prišt”, u pjesmi Lijepe žene prolaze kroz grad. Marina je zaradila pjesmu “Marina” a Helena mnogo aluzija na njihove sretne dane. O tome, pak, kako je odabrano ime benda postoje različite anegdote. U telefonskom razgovoru Johnny nam je ispričao sljedeću priču: 

U siječnju 1977, za šankom Teatra & TD domaći su anarhisti ispijali loze i pričali o politici. Johnny gotovo nikada nije pio, a nije bio ni poklonik droga. Društvance se zabavljalo jer je izvjesni Đoko ''Anarhist'' Grgac dobio kćerkicu. Trebalo je odabrati ime. Johnny je znao naizust stihove Heineove pjesme koja ga je očarala: “Kazuj robe otkuda si, iz plemena kojega si? Ja se zovem El Muharem iz plemena starih Azra, što za ljubav glavu gube, i umiru kada ljube” 

Ti su jednostavni stihovi fascinirali Štulića. Junak koji svoje pleme veže uz ljubavne strasti, moglo bi se, uostalom, poistovjetiti sa svim sadržajima njegovih pjesama. No Johnny je nezadovoljan Sevdahom, tražio ime za bend koji je namjeravao osnovati. Ime je moralo biti kratko i zanimljivo, moralo se lako pamtiti i nije smjelo sadržavati dijakritičke znakove. Egzotičan logotip nacrtao je član grupe “Balkan Sevdah Benda”, Kruno Martinčević, koji se tada potpisivao kao Mark Krun, kako piše na prvoj omotnici službenog “Jugotonovog” izdanja J.B.Štulića. 

Bend je osnovan nekoliko tjedana kasnije, a kćerkica čije se rođenje slavilo, dobila je ime Azra. U društvu su tada još bili Josip Jura Jurčević i Branko Degenek, zvijezda i tada čuvenog Studenskog eksperimentalnog kazališta (SEK). 

Ime je pronađeno i trebalo je samo okupiti ljude. Mnogi su Johnnyja savjetovali da za pjevača uzme Juru Stublića, koji je tada također studirao na Filozofskom fakultetu. Iako je već tada držao da je Jura lijen Johnny ga je pozvao. 

U to se vrijeme dogodilo nešto što će biti presudno za uspon novonastalog benda. U takozvani Omladinski kulturni centar, kasnije poznatiji po skraćenici “Cekade”, i po odbacivanju pridjeva omladinski, došao je raditi Darko Putak. Bilo je to već 1974. Putak je tražio novi prostor u gradu gdje bi napravio omladinski klub, koji bi bio drugačiji od ostalih (u slavnom klubu u Srapčevićevoj ulici, pokraj Kvaternikova trga u Zagrebu sviralo se uživo, ali je sve nadgledao Komitet!), prostor koji će nešto značiti u životu u gradu. Izborio se da mu Turistički savez grada ustupi “Lapidarij”. 

U tom prostoru održat će se niz manifestacija koje će izmijeniti poimanje kulture i pop-kulture. Strip, moda i rock zaživjet će, napokon, ravnopravno s ostalim čimbenicima kulture u Zagrebu, ali i cijeloj bivšoj Jugoslaviji. Kada je Johnny osnivao Azru, istodobno je u Lap, kako je popularno nazvan Lapidarija, došao raditi Marijan Crnarić započinjući akciju nazvanu YURM-yu rock moment. Događanja u Lapu pomno je započeo pratiti omladinski tisak, prije svega Polet, i tako je otvoren put onome što se danas zove novi val. Otvaranje Lapa i Štulićeva tvrdoglavost stvorili su pogodnu atmosferu za nicanje bendova diljem bivše Jugoslavije. Štulić je prvi zapjevao o urbanim sporednim temama, nastojeći da se u njegovim pjesmama prepozna velegradska svakidašnjica, pa makar taj velegrad bio Zagreb. Lutamo kroz noć, sami ti i ja, nije samo ljubavno sanjarenje nego početni stih pjesme koja je, uostalom, obilježila nastojanja sexulane revolucije, ali i bitno izmijenila poglede na odnose medu gradskom mladeži. 

No, o pitanju estetike sudit će estetičari i povjesničari a za Johnnyev život značajno je da su sevdah i ljubav spram makedonske pjesme prometnuli u strast prema životu ulice. 

Diskografija: 

singlovi: 

“Balkan” / “A šta da radim” (Suzy 1979.) 
“Lijepe žene prolaze kroz grad” / “Poziv na ples” / “Suzy F.” (Jugoton 1980.) 
“Đoni, budi dobar” / “Teško vrijeme” (Jugoton 1982. koncertni) 
“E pa što” / “Sloboda” / “Gluperde lutaju daleko” (Jugoton 1982.) 
“Nemir i strast” / “Doviđenja na vlaškom drumu” (Jugoton 1983.) 

albumi: 

“Azra” (Jugoton 1980.) 
“Sunčana strana ulice” (Jugoton 1981. dupli) 
“Ravno do dna” (Jugoton 1982. trostruki koncertni) 
“Filigranski pločnici” (Jugoton 1982. dupli) 
“Singl ploče 1979. – 1982.” (Jugoton 1982.) 
“Kad fazani lete” (Jugoton 1983.) 
“Krivo srastanje” (Jugoton 1983.) 
“It ain’t like in the movies at all” (Diskoton 1986. trostruki) 
“Kao i jučer – Singl ploče 1983. – 1986.” (Jugoton 1987. kompilacija) 
“Između krajnosti” (Jugoton 1987.) 
“Zadovoljština” (Jugoton 1988. četvorostruki koncertni) 

Johnny Štulić solo: 

“Balkanska rapsodija” (Jugoton 1989. dupli) 
“Balegari ne vjeruju sreći” (Jugoton 1990.) 
“Sevdah za Paulu Horvat” (Komuna 1995. CD) 
“Anali” (Komuna 1995. dupli CD) 
“Blase” (Hi Fi Centar 1997.)

4/10/17

ZLATKO "CICO" KRANJČAR (23) NOVI JE KAPETAN DINAMA: Za grube protivnike ima svoj "recept"... (1980)

Veljača, 1980.

Cico je poznat kao izvanredno fer igrač. Nikada nikog nije udario, iako je sam često bio udaran. Za grube protivnike ima jedan svoj "recept": nastoji ih smiriti tipično svojim duhovitim primjedbama i često u tom uspijeva

Odnedavna Dinamova kapetanska traka je na ruci dvadesettrogodišnjeg reprezentativca Zlatka Kranjčara. Nema sumnje, sasvim zasluženo.

Plavi as je prošle teške jeseni pokazao sve odlike potrebne za pravog vođu momčadi, uvijek uzornog ponašanja, besprijekorno čiste igre čiji je jedini cilj nadigravanje, zaista je zaslužio da nakon odlaska Velimira Zajeca u JNA preuzme tu počasnu dužnost.

Kranjčar je prošle jeseni svojoj otprije poznatoj kvalitetnoj igri dodao i neobično važnu odliku - borbenost.

Zlatko Kranjčar

Njegove sjajne igre nisu mogle izmaći ni saveznom selektoru, pa je dobio i mjesto u našoj izabranoj jedanaestorici, iskoristio je tu priliku maksimalno.

Na utakmici sa Ciprom u Novom Sadu postigao je i dva efektna zgoditka. 

Bio je nezadrživ, glavni pokretač svih akcija plave navale, jednom riječi "mozak" navalnog reda. Igrao je baš tako kako je igrao i cijele protekle jeseni u Dinamu, gdje je također dao efektnih i lijepih zgoditaka.

Nadarenost Cice Kranjčara zapažena je već davno, dok je još bio među pionirima. 

Sada je već šestu sezonu u našoj prvoj momčadi a nedavno je, eto, postao i jedan od najmlađih kapetana plavih.

Jer nekada su, prisjetimo se, tu čast dobivali mahom stariji iskusni igrači poput Mirka Kokotovića, Branka Plešea, Franje Wolfla, Ivice Horvata ili Tomislava Crnkovića. 

Cico Kranjčar ima tu prednost da je iako mlad, već vrlo iskusan igrač s velikim brojem važnih susreta iza sebe.

Po prirodi optimist, vedre naravi, duhovit, inteligentan i druželjubiv, ujedno je i vrlo omiljen među svojim drugovima u momčadi, koji ga ne samo cijene zbog zavidnih igračkih mogućnosti, nego i vole.

Protekla jesen, možemo to slobodno reći, bila je po onom što je pružao na terenu samo nagovještaj svega onog što taj mladić još može dati. U njemu su zaista velike mogućnosti, u stalnom je usponu, pa nije čudo što Dinamo, a i reprezentacija od njega očekuju i mnogo više.

Ne zna za drugu boju osim plave

Uz velike igračke osobine, Cicu krase i one najdivnije ljudske vrline - skromnost i jednostavnost. Pravi je zagrebački dečko - dobro odgojen, uvijek pristojan, iako sposoban i za pokoju vragoljastu šalu ili doskočicu. 

Vole ga jednako suigrači, publika, prijatelji a i protivnici, pa je nakon Zajeca zaista najpozvaniji da u novom prvenstvu na terenu predvodi plave.

Iako igrač inspiracije i temperamenta, s izuzetnim instinktom, nikada ne dopušta da ga akcije toliko ponesu, da zaboravi konačni cilj. Uvijek je maksimalno koncentriran i zna majstorski gospodariti sobom i loptom.

Cico Kranjčar je jedan od onih naših igrača koji ne zna za drugu boju osim plave.

Dinamo protiv Rijeke u Zagrebu: Kranjčar, Snješko Cerin 
(na svom oproštaju od navijača) i Bonić

Ponikao u Dinamu, razvio se ovdje u igrača zavidnih mogućnosti, ne propušta pri tom nikada naglasiti da je plava sredina jedina koju voli i u kojoj želi igrati.

Dinamova sudbina i njegova je, nakon pobjeda veseli se poput djeteta, a porazi ga iskreno bole, pogotovo ako su nezasluženi.

Cico je poznat kao izvanredno fer igrač. Nikada nikog nije udario, iako je sam često bio udaran. Za grube protivnike ima jedan svoj "recept": nastoji ih smiriti tipično svojim duhovitim primjedbama i često u tom uspijeva.

Kao odličan tehničar, dribler i precizan pucač, brz, vješt i okretan, nikada se nije morao služiti nekim drugim sredstvima, osim nogometnih.

Takav dragulj poželjela bi svaka i najveća momčad.

Našem novom kapetanu i njegovoj momčadi poželimo na kraju mnogo uspjeha u proljetnom nastavku, u koji Dinamo starta bez većih ambicija, ali sa željom da opet stvori stabilnu i jaku momčad, koja će na jesen ponovno moći s izgledima krenuti trnovitim putem što vodi do naslova prvaka.



4/09/17

TKO PJEVA ZLO NE MISLI [1971.]

1971.

"Za vrijeme snimanja u Samoboru prilijepio se za me jedan crn mačor. Nazvali smo ga Fulir. Na kraju smo se toliko sprijateljili da sam ga ponijela u Zagreb" 

Domaću filmsku komediju Kreše Golika "Tko pjeva zlo ne misli" do kraja 1970. gledao je samo u Zagrebu rekordan broj gledalaca - 190.000. Tako je taj film postao apsolutni rekorder u povijesti zagrebačkih kinematografa. 

U filmu punom predratnoga zagrebačkog kolorita, u glavnoj je ženskoj ulozi debitirala do sada nepoznata 30-godišnja Mirjana Bohanec.

Mirjana i mačak Fulir, samoborski "suvenir" 

 Diplomiravši prije tri godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Mirjana Bohanec stalni je solist Zagrebačke opere.  

Nastupila je u oratoriju "Carmina Burana" Carla Orffa, kao Irida u Šulekovoj "Oluji", i u komornoj operi u Beču.  

Prije dolaska u HNK bila je urednica ozbiljne glazbe na Radio Zagrebu. 

Na razgovor je došla u pauzi pokusa za "La Boheme" i koncerta Beethovenovih minijatura. Već nakon prvih rečenica operna se pjevačica pretvorila u koketnu Anu Šafranek. 

- Film je uspio više nego što sam očekivala - rekla je odmah na početku. 

- Govori se da je, zbog atmosfere Zagreba iz 1930. godine, koja se osjeća ne samo u replikama i u pošalicama, nego i u pjesmama, uspjeh filma samo lokalan, ograničen na Zagreb i na sjevernu Hrvatsku. 

- Upravo sam danas doznala podatak koji govori suprotno. U Splitu ga je gledalo već oko 40.000 ljudi. 

- Jeste li kao operna glumica imali poteškoća na snimanju filma? 

- Imala sam tremu, ali ne zadugo, a zatim je kazališna rutina pomogla, pa je treme nestalo. 

- Što je lakše, glumiti u operi ili pjevati na filmu? 

- Pjevati na filmu. Pogrešku ispravite ponavljanjem scene. U kazalištu toga nema. Teže je, ali ipak, kad sve krene, kreativnija sam u kazalištu. 



- Vaši prijatelji tvrde da ste u ulozi Ane Šafranek glumili sami sebe? 

- Da, Ana je romantična kao i ja. Ona koketiranjem ne čini zlo, jednostavno ne želi propustiti priliku da malo sanja o ljubavi. Drago mi je što sam igrala tu ulogu. Uostalom, rođena sam Zagrepčanka. 

- Da se nađete u situaciji u kojoj se našla Ana prije 40 godina, da li biste popustili? 

- Ne! Ali, sigurno je da ne bi ni Ana Šafranek danas. 

- Toj ulozi zahvaljujete popularnost. Sigurno već dobivate pisma od obožavatelja. 

- Čudno, ali najviše mi pišu žene. Većina mi povjerava da su na neki način, ovakav ili onakav, našle u filmu sebe. Uglavnom, sve su to pisma starije generacije. 

- Smatrate li da je film uspio baš zbog već poznatog Golikova nepretencioznog prilaženja scenariju? 

- Sigurno. No, i pripreme su tome pridonijele. Redatelj je prije snimanja, vježbajući s nama, dotjerivao tekst, prihvaćao i naše sugestije, tako da je prisnost između svih nas dovela do toga da smo se sami zabavljali i uživali. 

U pauzi snimanja: Mirjana Bohanec i Relja Bašić na 
zagrebačkom Gradskom kupalištu 

- Ljubavna scena na filmu razlikuje se od onih u kazalištu. Kako ste se osjećali kad vas je Fulir (Relja Bašić) žestoko "zagrlio"? 

- Bila sam malo uplašena, jer nisam imala iskustva. Lakše mi je bilo jer se za vrijeme te scene pjevalo. Ali vjerujem da je ta scena bila više problematična za Relju nego za mene? 

- Jesu li vam, nakon snimanja, ostale kakve uspomene? 

- Za vrijeme snimanja u Samoboru "prilijepio" se za me jedan crn mačor. Nazvali smo ga Fulir. Na kraju smo se toliko sprijateljili da sam ga ponijela u Zagreb. 

- Kako ste se osjećali kad ste sebe vidjeli na filmu? 

- To je bio doživljaj. Isprva mi je bilo neobično, ali mi se poslije svaka scena činila boljom nego za vrijeme snimanja. 

- Kakva ste domaćica? 

- Slaba! Toliko sam opterećena svojim pozivom da kućanstvo prepuštam majci. Ali... nedjeljom pokušam mužu skuhati objed... 

Pogledala je na sat. Pet minuta poslije taksi ju je odvezao u Muzej za umjetnost i obrt gdje je za četiri sata počinjao koncert. 


1970.

Krešo Golik o Mirjani Bohanec: 

Nadarena glumica i "frapirani" režiser   

" ... Stara frajla i familijarni parazit (Mia Oremović) dala je nazaboravnu ulogu, bolju od one u »Dvije mame i dva tate«, za koju je u Puli dobila »Zlatnu arenu«. Hohštapler (Relja Bašić) imponira toliko da bi se u njega mogle zatreskati i druge mame (kad vide film!)  

Debitantkinja Mirjana Bohanec, članica Opere Hrvatskog narodnog kazališta, nova je zvijezda našeg filma, marka koju nismo mogli dobiti ni u inozemstvu. Toliko je uvjerljiva i nadarena. Ona je senzacija, glumački talent kakvog u svojoj dvadeset dvogodišnjoj režiserskoj praksi nisam sreo i vidio.  

Franjo Majetić (otac), član Osječkog kazališta, također debitant na filmu, pokazuje da i Zagreb ima Čkalju, Miju i Burduša. Mali Tomislav Žganec (Perica) nadmašio je moja očekivanja, mnogo je bolji nego u »Dvije mame i dva tate«, a narastao je u dvije godine toliko koliko mi je trebalo za film. Zadovoljan sam cijelim kvintetom. 

- S obzirom na zagrebački žargon, mentalitet i ponašanje, je li bilo teškoća u izboru glumaca? 

- Za Miu Oremović i Relju Bašića znao sam da će igrati, za njih sam pisao scenario. Oca-purgera tražio sam dosta dugo, a mamu nisam uopće mogao naći među glumicama, pa su mi savjetovali da uzmem Milenu Dravić ili Ružicu Sokić. U tom razmišljanju pokušao sam s pjevačicama i pronašao Mirjanu Bohanec.  

Imao sam više sreće nego pameti. Sada kad je film završen, mogu reći da ćemo njime uspješno parirati shvaćanju (pa i kompleksu!) da u Zagrebu nema komike i komičara, za razliku od Beograda. Mia je izvrsna, karakterna, Franjo Majetić kao muž dobričina uvjerljiv, Relja Bašić šarmantan, a Mirjana Bohanec i Tomislav Žganec unose u taj tercet ljupkost. Frapirali su me svi... "