Plavi Vjesnik 12.1969.
Na Zagrebačku televiziju došao je s BBC-ja, gdje je tri
godine radio kao asistent.
Trenutno je jedan od najzaposlenijih naših TV režisera.
Snimajući Žižićevu muzičku komediju "Žmigavci
velegrada" Pitzko je radio i do dvadeset sati dnevno. Danju s ekipom na
poljanama kraj Novog Zagreba, noću u laboratoriju na montaži.
- Takav
tempo nisam odabrao svojom voljom - kaže. - Ako za petnaest dana moram
napraviti emisiju od sedamdeset minuta, to praktički znači da za dvije sedmice
moram snimiti cjelovečernji film. A recite: je li moguće snimiti film za
petnaest dana?
- Unatoč
brzini realizacije koja se od vas traži i koja je gotovo nerazumna, ipak
prihvaćate svaki novi posao koji vam se nudi. Zašto?
- Zbog
toga što cijenim priliku koja mi se pruža. Neobično volim svoj posao, ali znam
da još mnogo moram učiti i, s druge strane, da još nisam dospio ni pokazati sve
što znam i mogu. Treba, dakle, iskoristiti svaku priliku.
Kad sam lani došao na Zagrebačku televiziju, htio sam odmah
pokazati koliko mogu, ali nisam bio siguran u sebe. Međutim, odmah su mi dali
šansu, i to mi je pomoglo da steknem samopouzdanje. Cijeneći podršku koju su mi
pružili na startu, zasad prihvaćam svaki projekt koji mi se nudi.
- Po brzini realizacije ravni ste rutinerima i mnogo
starijim režiserima od vas. Što je, prema vašem mišljenju, presudno kod
režisera: tehničko znanje ili "instinkt" za taj posao?
- Mora se do određenog stupnja ovladati tehnikom rada,
mislim, ta se tehnika mora naučiti. Ali, u biti, režija se ipak ne da naučiti.
Nije dovoljno da režiser bude samo kreator, on mora u sebi nositi i
kondenzirano iskustvo, u neku ruku mora znati poslove svih ljudi na svijetu.
- Ako je to točno, onda takvo iskustvo najviše nedostaje baš
vama kao dvadeset trogodišnjaku!
- Nije točno. Naime, ne treba uvijek suditi po godinama.
Važno je gdje je čovjek bio, što je pokušao. Prije nego što sam počeo na
BBC-ju, ja sam u Engleskoj radio i kao konobar, telefonist, lučki radnik u
White Chapelu.
Upoznao sam, dakle, svakojake poslove i svakojake ljude,
upoznao sam lučke radnike i razbijače, običan svijet i elitu Britanske
televizije, onjušio sam zarana život s raznih strana i možda ne možete
zamisliti koliko mi to danas koristi.
Jer, u mom poslu se neprestano suočavam s novim situacijama
u kojima je najdragocjenije iskustvo. Hoću reći: uz talent režiser mora biti i
"praktičar po instinktu", mora u sebi nositi, rekao bih, prirođenu
sklonost da u svašta zabode nos, da se svačim bavi, da to pokuša riješiti.
Mora biti radoznao ali i iskusan, da ga nijedna situacija ne
iznenadi. Mora osjećati potrebu da se stavi na svačije mjesto, da sebe zamisli
u svačijoj ulozi.
- Jeste li ikad došli na pomisao da režirate velike filmove?
- Jesam, ali od pomisli do praktične akcije još je daleko, a
ja se od prvog nisam daleko makao. Osim toga, televizija mi više odgovara od
filma.
- A u čemu vidite osnovnu razliku?
- Kao režiser, prije svega u tehnici. Razlika je golema.
Televizijski filmovi teku u kratkim "rezovima", kratkoća je
uvjetovana već i time što je televizijski ekran mnogo manji od filmskog.
Radnja, dakle, mora teći mnogo brže ...
Kao gledalac, opet, više volim takvu dinamiku radnje, za
razliku od spore, filmske. Malo je filmskih režisera koji su na velikom ekranu
primijenili tehniku kratkih "televizijskih rezova". Jedan od takvih
jest Richard Lester, u profesionalnom pogledu moj uzor.
- Mislite li na njegove filmove "Help" i
"Čudne stvari su se dogodile na putu do Foruma?"
- Na te. i na još nekoliko koji nisu igrali u našim
dvoranama. Lester zna briljantno, mislim u tehnici, izmiriti mali i veliki
ekran. Ali, njegova pojava samo je izuzetak.
- Vjerujete li daje transfer iskustava u ta dva medija inače
uopće efikasan?
- Gotovo i nije, a pri tom je znanje režisera manje važno od
same različitosti tih medija.
-Sto biste u karijeri osobno htjeli postići: koji je vaš
krajnji cilj u poslu kojim se bavite?
- Taj cilj i nije skroman: htio bih postići toliko da moje
ime postane ’’etiketa” koja će gledaoca prisiliti da sjedne pred aparat. Dakle:
da mu moje ime bude jamstvo da je emisija koju sam pripremio kvalitetna i, što
je meni podjednako važno, da nije dosadna.
Naime, mislim da je televizija čak i onda kad je riječ i o
najozbiljnijim emisijama rekreativni, da ne kažem: zabavljački medij, pa, prema
tome, autor i realizator mora uvijek imati na umu da ne smije biti neatraktivan
i nezanimljiv.
- Nakon tri godine rada na BBC-u i godine dana u našim
studijima možete donekle usporediti: kakva je naša televizija u usporedbi s
televizijama u svijetu?
- Tehnički, mi smo vrto siromašni. Koliko sam mogao vidjeti,
od nas su jači televizijski centri i na Zapadu i na Istoku. U pogledu tehnike i
uvjeta rada u nas većina se posla svodi na improvizaciju.
-Ne čini li vam se to ipak i dobrom školom za realizatore?
Onaj tko dobro radi u takvim uvjetima, u idealnim će biti još bolji.
-
Možda, ali i ne mora biti. Jer, ovakav način
rada tjera čovjeka da bude "maher", da se snalazi i da zbog
praktičnih rješenja vrlo teško uspije dati najviše što može i umije.
- Smatrate li da tehničko siromaštvo utječe i na kvalitetu
programa?
- Sigurno. Kad bismo imali novaca, (ideje zasad ostavimo po
strani), mislim da bismo mogli imati jednu od najboljih televizija na svijetu.
- Po čemu to zaključujete?
- Po tome što u nas postoji obilje tema koje uopće nitko još
nije obradio. Različitost naših ljudi, pokrajina, uvjeta života, prošlosti,
prirodnih ljepota, tradicije - sve to šarenilo stoji uglavnom neiskorišteno,
neotkriveno (u smislu TV realizacije), nesnimljeno.
Naravno, snimiti sve to, bilo bi strahovito skupo, ali za
inventivnog sastavljača televizijskog programa to je pravi Eldorado.
Razvijene televizije u svijetu ne raspolažu takvom
"sirovinom". Tamo je uglavnom već sve poznato, otkriveno, snimljeno.
Programi su stereotipni, svode se na tri kolosijeka: vijesti, filmovi,
šou-emisije i gotovo.
Zato nije čudo da se, na primjer, na Zapadu, od dobre serije
a la Forsyte napravi kult: takva serija naprosto odudara od stereotipnog
sivila.
- Kad smo već kod toga: kako tumačite činjenicu da naša
televizija u trinaest godina postojanja nije uspjela realizirati domaću seriju
koja bi dosegla popularnost "Dugog, toplog ljeta" ili
"Forsytea"?
- To i nije čudno. Prije svega, nemamo dobrih autora
pogodnih za TV medij, zatim nemamo novaca i, naposljetku, u nas se nitko još ne
bavi istraživanjem ukusa i zahtjeva prosječnog televizijskog gledaoca, nego se
još pipa naslijepo.
- Maločas smo razgovarali o mogućnostima našeg televizijskog
programa. Kakvim vam se taj program čini danas? Jeste li zadovoljni onim što
danas gledamo?
- Ni najmanje! Naprotiv, gotovo sam ogorčen. Taj program i
ne može biti dobar kad je očito da ga nisu sastavljali stručnjaci, to jest da
su ga sastavljali ljudi koji s televizijom nemaju mnogo veze, koji nisu odviše
često bili u studiju i imali posla s kamerama ...
U koncipiranju programa oni bi više računa morali voditi i o
gledaocu i o onima koji taj program realiziraju.
Pitam se: zar bi televiziji zaista bilo toliko skupo poslati
nekoliko ljudi u velike evropske studije na mjesec, godinu ili dvije, da vide,
da nauče od drugih, da shvate kako se pravi zanimljiv, aktualan, moderan program,
ono što suvremen gledalac zahtijeva.
Da učeći od drugih, shvate kako se program ne može praviti
neovisno o željama potrošača, dakle pretplatnika ...
Tuđa su iskustva pri tom dragocjena, jer ako se igdje mogu
’’posuđivati” iskustva i ideje, onda je to moguće na televiziji.
Televizija nije nikakav ekstramedij u kojem iskustvo jednih
ne bi koristilo drugima.
Naprotiv, to je posao kao i svaki drugi, a u svakom poslu
valja učiti od onih koji više znaju i koji su prvi prošli stazama na koje mi
tek dolazimo.
Nema komentara:
Objavi komentar