ZAGREBAČKI RAZGOVORI

ZAGREBAČKI RAZGOVORI

1/05/17

MOMCI S TRNJA ZAGREBAČKI KASKADERI [1970]

Travanj 1970. 

Baviti se profesionalno padovima i tučnjavama i dobiti kao nagradu iščašenje, istegnuće, lomove i brazgotine, mnogima je nerazumljivo. No, iskreno vam kažem, za mene i moje prijatelje to je čitav naš život, baš to, baš ta opasnost. Kad ne radimo, onda su dani dugi. Kad počnu padovi, počinje i naš pravi život 

Kad su topovi počeli grmjeli, munje sijevati, kad je nekoliko tisuća konjanika nervozno očekivalo znak da će velika borba otpočeti, čak je i čuveni režiser Sergej Bondarčuk, poznat po legendarnoj hladnokrvnosti, zabrinuto promrmljao: 

- Sada sve ovisi o dečkima ...  

Bilo je to prošle godine u ukrajinskom gradu Uzgodoru gdje se snimala završna bitka grandioznoga talijansko-sovjetskog historijskog spektakla "Vaterlo". Francuska konjica od 2000 sovjetskih statista trebalo je da jurne na pješadiju. U prvom planu čekalo ju je osim topova, pušaka i bajoneta i pet kamera koje će registrirati dramatičnu smrt toga luđačkag juriša. 

Prve redove konjice sačinjavao je specijalni odred od 35 kaskadera, Talijana, Rusa i Jugoslavena. 

Talijanski kaskaderi, koje je producent De Laurentis doveo iz Kalabrije, bili su majstori svog zanata, ali je njihova tehnika "padova" bila uvjetovana kopanjem rovova u koje bi oni bili naučeni propadati s konjima. 

Stoga je iskopano nekoliko redova rovova u prvoj liniji. Rovovi su bili zamaskirani i spremni da se u njih sruče "pogođeni" konjanici. 

No, između tih rovova bili su ostavljeni uzani prolazi od svega metar i dvadeset centimetara širine. Tik ispred kamere. 

Na tom ravnom tlu trebali su pasti pokošeni oni konjanici koje će se na filmu najbolje vidjeti i o kojima ovisi čitava dramatika umiranja u "Waterloou". 

Ako oni zataje, onda će se cijela mašina od nekoliko tisuća ljudi u pozadini kretati uzalud. I ne samo što će propasti oko milijun dolara, koliko ta scena stoji, nego i čitav spektakl. 

A ta kaskaderska elita o kojoj je sve ovisilo sastojala se od petnaestorice Jugoslavena od kojih su vođe bili mladići sa zagrebačke periferije, odnosno iz Trnja: Štef, Jazo, Ivo, Šizo i Dado... 

Samo ta petorica konjičkih kaskadera poznavali su tajnu rušenja konja na mjestu ili u galopu. 

Samo su oni mogli da precizno, na milimetar - unatoč brzini, tutnjavi i eksploziji, bez ikakvih jama ili drugih pomagala - sruše konja pred Bondarčukovim kamerama i oduševe gledaoce scenama smrti. 

Štef, Jazo, Ivo, Šizo i Dado opravdali su Bondarčukove nade. 

Njihovi padovi bili su tako dramatični i realistični da je Ivo primijećen tek nakon završenog juriša kako leži u nesvijesti, u blatu. 

Njegov konj se poskliznuo a plašt uniforme sapleo mu se o sedlo i zbog udarca je izgubio svijest. 

Rod Steiger, koji je u spektaklu igrao Napoleona, smjesta je prišao ozlijeđenom mladiću i sasuo mu viski u grlo. 

Kad je Ivo otvorio oči, čuveni glumac je olakšano uzviknuo: 

- Živ je! Bilo bi strašno da pravi junak nastrada... 

Nije to bila nikakva poza velikog glumca usred mase nepoznatih statista, već stvarno priznanje koje sve zvijezde gaje prema kaskaderima. 

Iako su ti mladići gotovo nepoznati u javnosti, u svijetu filmskih glumaca oni su idoli, zvijezde. 

Dečki su izmolili satove jahanja 

Ivan Krištof, 27 godina, visok, plav, kovrčave kose, atletski građen mladić iz Trnja, bavi se kaskaderstvom od sedamnaeste godine. Zajedno s prijateljem Jazom (Šimom Jagarićem), koji ima 29 godina, i Stjepanom Špoljarićem Štefom (27), on je Trnjanac. 

Ivo Krištof, Šime Jagarić, Stjepan Špoljarić: Susedi, kolege, prijatelji 

 Susjedi su, stanuju kuća do kuće.  

Poznaju se odavna, svaki slobodni sat provodili su zajedno na trnjanskom jezeru Bundeku. Momci su učili kovinotokarski zanat, no ono što ih je najviše zanimalo to su oduvijek bili konji. 

Opasnost, brzina, preciznost, odvažnost - sve su to bili ideali koji su se nekako sjedinjavali u pojmu jahača. 

Jazo, Ivo i Štef oduvijek su sanjali da jednog dana postanu jahači. Kao oni fantastični momci iz vesterna. Onda još nisu ni sanjali da će jednog dana baš oni postati prijatelji najslavnijih filmskih jahača svijeta ... 

Počeli su se motati oko hipodroma i tu su upoznali Zagrepčane Šizu i Dadu (Petar Buntić i Marijan Habazin), koji su također bili zadojeni istim strastima. 

Čuvari hipodroma imali su napretek posla s tim agresivnim ljubiteljima konja. Na kraju su morali popustiti: kad god nije bilo trka, dečki su izmolili satove jahanja. 

Godine 1960. snimao se u Zagrebu povijesni spektakl, talijanski film "U dolini kraljeva". 

Tražilo se mnogo statista. Štef, Dado, Jazo, Ivo, Šizo i Emil bili su primljeni kao statisti-konjanici. Tamo su se upoznali s Isusom (Miro Buhin) i s Tomom (Domagoj Vukušić), dvojicom mladića koji su također postali čuveni kaskaderi. 

Nisu se zadovoljili mirnim ulogama statista. 

Uskoro su uspjeli nagovoriti režisera da pogleda neke njihove "skokove". Odlučili su da mu pokažu kako su u stanju srušiti konja na ravnom. 

Za iskusnoga talijanskog režisera takav trik bio je nešto novo. 

Poznavao je kaskadere koji su se rušili s konjem u iskopanu jamu, ali rušenje na ravnici, u punom galopu i na određeno mjesto - to je bilo neviđeno. 

- Mi smo znali - kaže Ivan Krištof - da moramo imati nešto "naše" ako želimo postati kaskaderi. Vidjeli smo da Talijani padaju s konjima dobro, ali u jame. Tu nestaju konji i lome im se noge. Mi smo izmislili nov način pada. Konju smo stavili na nogu čeličnu sajlu i naučili smo da ga u punom galopu srušimo na označeni prostor. Zatezanjem te sajle ... 

Uskoro su mladići s Trnja oduševili sve režisere koji su dolazili snimati kod nas. 

Njihovi fantastični padovi ostali su zabilježeni na filmskim trakama svih akcionih filmova koji su snimani u našoj zemlji. O njima se pročulo i izvan granica. 

Kad su Nijemci počeli snimanje serije filmova "Winnetou", momci iz Trnja potpisali su višegodišnje angažmane. 

Bila je to luda smjelost 

Šime Jagarić Jazo - kao stvoren za ulogu Indijanca 

 Jazo, sa svojim oštrim crtama lica i kosim očima, bio je kao stvoren za ulogu Indijanca. 

Ne samo što je bio "dubl" slavnog Winnetoua nego je u svim filmovima imao i svoju posebnu ulogu kao sin jednog poglavice. 

Jazo je padao za Winnetoua, tukao se za njega, padao s konja i krvario. 

Pierre Brice, pravi Winnetou, želio je slavu koju je mukotrpno sijao momak iz Trnja. 

Jednom prilikom trebalo je prikazati kako konj bandita udara Winnetoua u bradu i kako se sunovraćuje u provaliju. Bio je to Jazo koji je pao s konja i tresnuo niz 20 metara duboku provaliju iz koje su ga čeličnom sajlom izvukli okrvavljenog. 

Lice mu je bilo prašno, krv mu je curila iz ramena, koža mu je bila ogrebena na nebrojeno mjesta. 

Gledatelji to nisu vidjeli. 

Na platnu su vidjeli lice Pjera Brisa, kome su se divili gledaoci u Njemačkoj. 

No kad je Jazo nekoliko dana kasnije skočio s jurećeg vlaka i slomio nogu u zglobu, Pjer je došao u bolnicu i donio mu novaca, cvijeća i voće. Znao je da njegova slava ovisi o srčanosti kaskadera ... 

Ivan Krištof dublirao je u istom filmu Stewart Granger i Lex Barker. Sve najopasnije scene borbi izveo je Ivo. 

Jedan od najopasnijih podviga je dubliranje Leksova pada niz provaliju. Provalija je imala 50 metara i trebalo je da se Leks otkotrlja i da živ izađe iz nje. 

Ivan je dugo razmišljao kako da to izvede. 

Napokon je predložio režiseru Harald Reinl da na samom dnu provalije naprave umjetno drvo i da se on u obrtanju uhvati za to drvo. 

Kad ne radimo, onda su dani dugi 

Kada se jedan povrijedi, ostali priskaču u pomoć 

Bila je to luda smjelost. 

Zamislite, pedeset metara strmine, a na dnu jedno drvo. Iza drveta novi bezdan. Ako se ne uhvati za to drvo, čeka ga sigurna smrt.  

Ivo, maskiran kao Lex (Old Shatterhand) biva napadan od razbojnika i skače s konja na strminu i obrće se niz klisuru. 

Gledateljima zastaje dah u grlu kada vide tijelo koje se kotrlja niz strminu provalije. 

Ali, u posljednji tren zaustavlja se na drvetu...  

Lex Barker je nakon te scene čestitao Ivi. 

I zapitao ga je isto što i ja danas: 

- Kako se možete baviti tim poslom? 

- Ja znam da naš posao mnogima izgleda kao ludost. 

Baviti se profesionalno padovima i tučnjavama i dobiti kao nagradu iščašenje, istegnuće, lomove i brazgotine, mnogima je nerazumljivo. 

No, iskreno vam kažem, za mene i moje prijatelje to je čitav naš život, baš to, baš ta opasnost. Kad ne radimo, onda su dani dugi. 

Kad počnu padovi, počinje i naš pravi život... 

Ivo, Jazo, Štef, Dado, Isus, Šizo, Tomi i ostali kaskaderi danas su iskusni veterani ovoga opasnog zanata.  

Svaki od njih ima sijaset brazgotina, lomova, potresa i svaki zna da jednog dana može doživjeti sudbinu čuvenoga talijanskog kaskadera Severina Atilija koji je prilikom snimanja "Vaterloa" prelomio pršljen na kičmi i doživotno ostao uzet. 

To se događa i to se može dogoditi i momcima s Trnja. 

Usprkos tome oni su uvijek spremni na nove podvige; nedavno je Franko Rosi, talijanski režiser, radio film "Godina na visoravni" u kojem se prikazuje borba Talijana s Austrijancima u prvom svjetskom ratu kod Kaporeta. 

Režiser je zamislio prikazati juriš konjice i kako je kose mitraljezima. 

Vrhunac kaskaderskog umeća: "Sinhronizirano padanje"  

Htio je da konjanici "sinhronizirano padaju". Ne svi zajedno, nego jedan iza drugoga. Težak podvig, koji traje nekoliko sekundi, spremao se nekoliko tjedana. 

Momci s Trnja izveli su taj podvig i dokazali da su postali najveći majstori konjičkog kaskaderstva. 

No, nisu samo konjički trikovi domet njihova umijeća. 

U filmu "Bitka na Neretvi" momci s Trnja skaču na tenkove, plivaju u siječanjskoj vodi ledene Neretve, penju se na prepreke. 

Nema gotovo nikakve "sulude" avanture u koju se ti odvažni momci ne bi upustili. 

U pravu su Sergej Bondarčuk, Harald Rajnl, Franko Rosi i De Laurentis, koji o njima misle da su to "najkompletniji, najbolji, najsvestraniji i najodvažniji kaskaderi svijeta". 

Međutim, Jazi, Ivi, Štefu, Dadi, Isusu, Šizi i Tomu slava nije udarila u glavu. 

Oni između filmova žive mirnim životom. 

Svi su oženjeni, svi su članovi kaskaderske sekcije društva filmskih radnika (nakon toliko godina imaju socijalno i radni staž), svi imaju po jednu kćerkicu i svi kažu da se boje samo jedne jedine stvari na svijetu: svađe sa suprugom! 

Lex Barker i Jazo u pauzi snimanja

1/04/17

KAKO NASTAJE DNEVNIK NA TV ZAGREBU [1970]

1970. 

Najednom gotovo do podne tihe i mrtve prostorije bivaju prenapučene. Nema nijednog slobodnog stola, nijedne slobodne stolice. Nitko vam više ne može posvetiti nijedan trenutak. Oni koje ćete večeras vidjeti u "Dnevniku" ljubazne i šarmantne - trče iz sobe u sobu, s kata na kat - i uopće ne izgledaju šarmantno. 

 Reporteri su za čitaoce "Starta" snimili priču na temu: kako nastaje "TV-dnevnik". "Bitka" svakodnevno počinje već ujutro i traje do posljednje sekunde prije emitiranja svake storije ove najgledanije televizijske emisije.

Svakog dana međunarodna režija zagrebačkog TV-studija  razmjenjuje svoj program "Dnevnika" s "Eurovizijom" 

 Usred pustog TV-studija, u gluhoj sobi gdje reflektori vise kao lampioni - izjutra, u vrijeme činovničke "gablec-pauze".


Tri kamere, na selenitskim nogarima, iskopčane. 

Prva TV-kamera: Dobro jutro! Kako ste?  

Druga TV-kamera (dremljivo): Khh, pćih! Zar zrak nije presuh? Znate onaj vic Arta Buchwalda: imao otac tri sina, dva pametna, a treći odlučio da radi na televiziji... 

Treća TV-kamera (sekantno): Da, da ... i taj je dobio hitan premještaj u PRESS-centar u ludnicu u Vrapču! Čule smo to, čule sinoć kad je spikerica zaboravila generalnu najavu "Dnevnika" u šminkeraju, što se otkrilo kad su već pokazali sat na ekranu... Baš tako izjadao se netko iz režije snimatelju u slušalice ... Tko zna kakav će biti današnji dan? 

Ako se po jutru dan poznaje, ni u zemlji niti u svijetu nije se ništa događalo. 

Ama baš ništa! 

Kako inače protumačiti dokoni jutarnji mir u redakciji "Dnevnika"!? 

Nigdje nikoga. Ili nam se to samo čini? Ne, zaista. 

Jedino teleprinter na katu monotono otkucava. "Talijanski carinici danas ne rade." Ih, i to mi je neka vijest! 

Deset monitora, režija, "mozak" emisije 

 10:00 ... Kidnaping filma 

Tko bi rekao da će ta vijest iscijediti potoke znoja iz urednika "Dnevnika" Ante Lentića? Upravo se spustio na rimski aerodrom Fiumicino i preklinje sve moguće predstavnike aerodromskih vlasti. 

- Nosim važan film za zagrebačku televiziju koji mora biti večeras emitiran. Molim vas, učinite iznimku! 

Carinici odbijaju. Ne dolazi u obzir! 

Kako domaćem novinaru nije jasno da oni danas ne rade? 

- Ajte s milim bogom, signore, no, no, e basta! 

Momci iz "Al Italie" slušaju natezanje s carinicima i iza njegovih leđa predlažu: 

- Dignut ćemo mi film njima ispred nosa i prebaciti ga s vama. Važi? Pustite birokrate neka uživaju ... 

Jedan prilog za "Dnevnik" je osiguran. 

Lentić razvezuje kravatu ... 

Gužva u TV studiju... tek za koji sat 

 12:00 ... Herr Horst Jancik psuje 

Prije pola sata javio se međunarodnoj režiji, tamo gdje sve podsjeća na komandni centar svemirskog broda, Horst Jancik iz TV-studija u Beču. Izjadao se kolegi Tomislavu Jakiću: 

- Sjedimo u zimskim kaputima. Kakva svinjarija! Pokvarilo se centralno grijanje... Kod vas griju? 


Za razliku od ostalih veza, ova je direktna. U bečkom i zagrebačkom studiju neprekidno su uključeni zvučnici prijemnika. Drugi kontakti s centrima "Eurovizije" uspostavljaju se preko Geneve i Bruxellesa. 

Jednom dnevno, nešto pred podne, sve međunarodne režije sastaju se u - eteru zbog razmjene programa za lokalne "dnevnike". Svatko uzima ono što mu odgovara ... 

Razumije se, račun se podnosi poslije. 

Iz svoje međunarodne režije Zagreb je za vrijeme lansiranja svih "Apolla" bio izravno u vezi s Houstonom. 

Odavde je dežurni urednik BBC-a u Londonu primio prvu obavijest o pogibiji engleskih turista na Krku. 

Ćaskajući s Tomislavom Jakićem dolazite do zaključka da je Evropa tako smramotno mala da se čovjek uopće ne bi smio hvaliti kad njom proputuje. 

- Da - potvrđuje urednik dnevnih emisija Jura Orlovac. - Ono što se prije pola sata zbilo u Hamburgu mi smo u stanju emititrati u "Dnevniku" mada je vijest primljena već u toku emisije. 

Ali... 

13:00 ... Pod sirenom na razvijanje

Ovako izgleda magnetoskop TV Zagreb 

 Ali zato: film o primanju kod Predsjednika na Brionima hita patrolnim čamcem do obale, od Pule leti u Zagreb iznajmljenin avionom (pa i kroz olujne oblake, jer se na taj način skraćuje let) od aerodroma na Plesu juri na milicijskom motoru pod sirenom na razvijanje u krajnje zapadni dio grada (laboratorij je udaljen od studija pet kilometara) i na kraju krajeva "vozi se" pri završetku emisije - nepregledan. 

Zašto? 

Jednostavno, vožnja od laboratorija do studija toliko se otegla po zakrčenim ulicama (često i premašila sam let do Zagreba) da nije bilo niti sekunde za prethodnu projekciju filma. 

Tada sve ovisi o - najnezamjenljivijim kotačićima "Dnevnika", o realizatorima. 

Svaki od njih, kad se navečer vrati kući, kaže ženi da nema ničeg novog u "Dnevniku" što ga je upravo emitirao, ali zato uporno zahtijeva od ukućana da mu saopće kako je tog dana prošao njegov klub. 

Da ne bude nesporazuma: taj rezultat je upravo on objavio u svojoj emisiji... 

U tih pola sata za režijskim pultom realizator se pretvara u specifičan TV-robot, nesposoban za bilo kakve percepcije osim za ono čime manipulira na monitorima.  

Pa dobro, i TV-realizator je na kraju čovjek! Može da podlegne prirodnoj potrebi, nesnosnoj zubobolji, nesvjestici, bilo čemu? 

TV-realizator Mario Kalebota: 

- Toga nema! To se naprosto mora "izblendati", kako kažemo mi na televiziji. 

- Baš sve? 

- Naravno. I smrt. Odgodite je za pola sata dok "Dnevnik" ne završi, i stvar u redu ... Realizator je taj koji ima sve konce u svojim rukama, i jedini on zna što ide kojim redom.

Urednici "Dnevnika": Stanko Eder i Obrad Kosovac 

16:00 ... Telstar zatajio

Urednik dnevnih emisija Jura Orlovac prilikom montaže filmskog priloga 

 U rano poslijepodne nikad ništa nije u redu. Razočaranja počnu na međunarodnim vezama (zakazani prijenos preko Telstara zatajio!) i kao kakva pošast prošire se domaćim terenom. 

Ambiciozni dopisnik iz unutrašnjosti poslao nekoliko stotina metara vrpce o proslavi vatrogasnog društva. U montaži - prvi povišeni glasovi. Tko da odabere samo onih nekoliko sekundi potrebnih za "Dnevnik"!  

K vragu diletanti! 

Telefonist s centrale izvještava da je materijal s mora krenuo prema Zagrebu još jutros. Tko ga je ponio, zanima dežurnog urednika koji je već izgubio strpljenje. Neki trgovački putnik, glasi odgovor. 

Urednik rezignirano spušta slušalicu. Na pomolu - nova rupa u "Dnevniku". Hajde, pogađaj, hoće li ta dobra duša koja čini uslugu televiziju stići na vrijeme! 

Toči se espresso. 

Zaduženi za obljetnicu svog kolektiva pošto-poto želi na telefon urednika "Dnevnika". Pristaje da svečanost započne tek kad stigne snimatelj ... 


Urednik objašnjava da momentalno nema nikoga pri ruci, ali da će neki kadar sigurno iskoristiti i da uopće nije potrebno da se čeka na snimatelja. Ta ionako se radi o kojoj minuti u "Dnevniku" ... 

Uvjeravanje, uvjeravanje, i nakon obostranih časnih riječi - problem je riješen. 

U buffetu uz vinjak netko se prisjeća poplave u Zagrebu. 

Orlovac je tada ležao pod stolom Gordane Bonetti i dopisivao nove vijesti. 

Stanku Ederu nakon povratka iz srušene Banjaluke nisu dopustili da stavi zalogaj u usta od straha da bi ga to moglo uspavati. 

Zajednički zaključak:  

- Tako ti boga, mi kao da smo uvijek poplavljeni ili potrešeni.

Spikeri Jasmina Nikić i Stjepan Kardoš pod "ravnanjem" TV-realizatora Marija Kalebote podešavaju svoje tekstove 

18:00 ... "Vozi" do crnog ormara! 

Ovdje nepoželjnima odmah pokazuju vrata! Jasmina Nikić u šminkeraju 

 Što je, tu je! Nešto će još i doći - zlu ne trebalo, možda i neće doći, tek projekcija sa spikerima može početi. Sada valja podesiti sekunde i minute prema snimljenom dnevnom žurnalu. A to izgleda ovako: 

- Ti "vozi" sve do onoga crnog ormara. Razumiješ? 

- A invalidi? 

- Ne brini za invalide, neće propasti! 

- Što ćemo s odborima? 

- Otkud odborima? Samo je jedan odbor... 

- Nije nego dva. 

- Čekaj ... čekaj ... Da, dva odbora imamo. Nema veze, spojit ćemo ih ... 

Ono što će za manje od jednog sata biti emitirano na malim ekranima najednom postaje - zbilja. 

Najednom gotovo do podne tihe i mrtve prostorije bivaju prenapučene.  

Nema nijednog slobodnog stola, nijedne slobodne stolice. Nitko vam više ne može posvetiti nijedan trenutak. Oni koje ćete večeras vidjeti u "Dnevniku" ljubazne i šarmantne - trče iz sobe u sobu, s kata na kat - i uopće ne izgledaju šarmantno. 

Vjerojatno na takvu je televiziju mislio Art Buchwald kad je izmislio svoj vic. 

U tim minutama uoči "Dnevnika" dotad nonšalantni tehničari, laboranti, montažeri u stanju su postići nemoguće. 

Ivan Kocon, urednik informativnog programa zagrebačke televizije, bez pretjerivanja napominje: 

- Za nas ništa nije nemoguće.  

Nekoliko minuta nakon najave "Eurovizije" da će preuzeti direktan prijenos potresa u Peruu - a što se gotovo poklopilo s početkom zagrebačkog "Dnevnika" - spiker je već držao pripremljen tekst po agencijskim podacima. 

Slučaj je htio da su se prizori na ekranu nevjerojatno skladno podudarali s tekstom koji je upravo bio čitan. 

Slučaj, sreća, ali i nešto drugo ... 

19:30 ... Na svoja mjesta... 

Vidljivi finale ipak pripada spikerima. Ipak, zato što "dnevničari" ne vole puno riječi trošiti na spikere (ionako konac djelo krasi!). U stvari i jedni i drugi sličnu muku muče, i spiker mora u studio iako to nije predvidio, pa makar prije toga držao noge u lavoru, kao što se to dogodilo Stjepanu Kardošu. 

No, psst! - "Dnevnik" samo što nije krenuo. 

Spikeri Stjepan Kardoš i Jasmina Nikić 

U režiji svijetle ekrani monitora. Ima ih deset. Na svakom ekranu monitora ponešto: najave, potpisi za kadrove, špica telekina. 

Mikrofon tanak kao kapica flomastera stvorit će od svega toga večerašnju emisiju. 

- Idemo! Kadar! Njega isključi, daj ton! Natrag, kreni skop! Reži! Ona! Haile neka čeka! Nemoj kroz studio nisi valjda lud! Opet ona! Telekino! Međunarodni ton! Reži! 

Vi sjedite kod kuće u naslonjaču, pred vama treperi ekran televizora. "Dnevnik"! Ništa osobito ... 

Isplati li se uopće plaćati televiziju, možda ste zaustili. I normalno nije vam niti na kraju pameti da je tamo negdje u vašem ili susjednom gradu dvjesta ljudi vodilo pravi mali rat za tu polsatnu emisiju koju ste večerali uz - večeru. 

I nema vam tko reći da je tog popodneva nestašan vrabac uletio u studio i svojim zivkanjem uznemiravao spikericu Jasminku Nikić, da je helikopter s filmovima zabludio u Rudeš, da je TV-reporter izvještavao s punim cipelama znoja, da je režija pustila filmski prilog kojem nije znala kraj. 

Vi ste naučili u određeno vrijeme gledati TV "Dnevnik".


ZAGREBAČKE NOĆNE SJENE UZ POLANSKOG [1986]

Noćna šetnja Zagreb gradom (prosinac 1986. 20:55)
 

Petoro nas je. Želimo doživjeti noćni život zagrebačke periferije, jedan drugi grad, noć bez egzaltiranog sjaja Korza ili Tkalče, noć čija je svakonoćica: autobusni kolodvor u 3 ujutro, trešnjevačke gostionice, stanica za otrežnjivanje u bolnici u Vinogradskoj, čekaonice na glavnom kolodvoru. 

Kako ćemo reagirati na to? Sedam sati kroz noćni Zagreb, pješice. 

Hoće li nam to pomoći da ne nasjednemo mitu o nečem drugom? 

Kako drukčije nego spontanim doživljavanjem možemo saznati nešto više o sebi i onome sto ćemo vidjeti. 

Zagreb, 20:55, prosinac 1986. sjedimo u tramvaju za Remizu. 

• 21 h Kod Tonija na Trešnjevci 
Toni je ovdje odrastao, poznaje svaku kuću, sve potočiće i polumračne uličice koje presijecaju zagrebački najspominjaniji radnički kvart. U 21,45 prolazimo pokraj prizemnice u kojoj stanuje Tonijeva prijateljica. Toni podiže žaluzinu na prozoru dnevne sobe da bi vidio što prijateljica radi. Neki od nas se čude ovakvim običajima, ali ne komentiraju ništa, već idu dalje. 

Toni preporučuje tri od mnoštva trešnjevačkih gostionica. 

• 22 h gledanje televizije u »Sedmici« 
Bar se nalazi u prizemlju novoizgrađene kuće s pogledom na obližnje šupe u stražnjim dvorištima kuća. Puno drva čini nepopravljivo hladnu bistro-atmosferu nešto toplijom. Desetak gostiju sjedi za šankom iznad kojeg je televizor. Nitko od prisutnih ne gleda televiziju. Engleski band na ekranu uzalud pokušava skrenuti pažnju na sebe. Nadglasuje ga glasno pričanje jednog stalnog gosta, koji po ne znam koji put prepričava priču o svojim sinovima koji su uspjeli u životu. . 

Njegov susjed na šanku već je zadrijemao, ali mu ipak sa puno razumijevanja potvrdno klima glavom, kao da ovu verziju priče još nikada nije čuo. 

Preostali gosti odsutno gledaju ispred sebe. Tu i tamo hvatam upitne poglede upućene prema nama. Danas je mirno, jer nema nikakve utakmice na televiziji, a i jedan »domaći« gost iz susjedstva, koji inače diže veliku galamu, danas nije došao. Inače su se na njegov show već svi navikli: dotični zabavlja sve prisutne puzeći po podu od jednog do drugog gosta i moljaka čašu vina iako uvijek ima dovoljno novaca. Budući da se ne pojavljuje, odlazimo. Na vratima nas ljubazno pozdravlja jedan od gostiju. 


• 22:30 na glavnoj ulici, Ljubljanici 
Ni žive duše. Samo rijetki prolaznici na povratku iz grada. Subota je. Puno radnika, koji preko tjedna žive kao podstanari na Trešnjevci otputovalo je kući, pa je naša slijedeća gostionica zatvorena. Toni nam priča da je »EUREKA« mjesto gdje redovito svraćaju radnici na privremenom radu u Zagrebu i da je drugo popularno ime Eureke »srpska kapelica«. 

• 22:35 
Ne moramo dugo tražiti neku drugu gostionicu. Nekoliko metara dalje vidimo osvijetljene prozore bara »NE-NA«. Navodno je kompletan namještaj uvezen iz Italije. Šank je već zatvoren, ali čim je vlasnik ugledao Tonija, otvara nam vrata.  

Za jednim stolom sjede još četiri gosta, a u kutu priča jedan par. Najglasniji od one četvorice za stolom odmah pozdravlja našeg prijatelja i raspituje se tko su preostale nepoznate face. Toni mu objašnjava da malo razgledamo Trešnjevku noću. Čovjeku najprije ništa nije jasno, ali ne propušta ponuditi se kao pratnja ženskom dijelu društva. Vidi da nismo nimalo zainteresirani, odustaje i nastavlja sa svojim prijateljima razgovor o dinarima i devizama. 

• 22:55 ponovno na Ljubljanici 
U jednoj dupkom punoj slastičarnici opskrbljujemo se kolačima za put. Očito je da su nova lica ovdje rijetka. Mnogi se okreću za nama. 

• 23:00 na putu prema Rudešu  
Južni dio Trešnjevke. Naš cilj: ugostiteljska radnja »NARONA« s »pevaljkom« (pevaljka = pjevačica novokomponirane narodne glazbe). Cesta prazna. Psi, nenaviknuti na tako kasne prolaznike, laju kao ludi. Neki od nas dive se prigradskoj arhitekturi i hrpama otpada na obližnjim livadama. Netko pita jesmo li još uvijek u Zagrebu. 

• 23:30 birtija »Narona« 
Ugledali smo je na jednoj livadi. Obična skladišna zgrada, ali crveno-zeleno-žuti blješteći natpis i glasna muzika koja se ori iznad obližnjih skladišta i prizemnih kuća kažu nam da je to to: »NARONA«. 


Upadamo: polumrak, goli zidovi, na jednom stupu Titova slika. U stražnjem dijelu dvorane je podest na kojem pjevačica pomoću svog banda pokušava s jednom nogom u gipsu i pokretom pratiti muziku. Pomalo smo razočarani da ne sliči pevaljki iz naših filmova. Nikakve haljine s ogromnim dekolteom, ženskica ima na sebi traperice i pulover. 

Ali »štimung« zna napraviti. Tek je ponoć, ali jedan gost već diže ruke kao u transu. 

Budući da je dvorana prepuna, sjedamo za stol k dvojici mladića. Zapravo je većina gostiju vrlo mlada. 

Dolaze ili u grupama ili po dvoje. Ima i starijih parova koji cijelo vrijeme plešu. 

Mladić pokraj mene za stolom pjevuši neku melodiju i obraća mi se ljubazno: »Dobro je ovdje, ne?« Dalje se raspituje kamo još obično izlazim i gdje stanujem. Zaključujemo da smo gotovo susjedi. Razdragano počinje pričati o sebi, da s prijateljem dolazi češće ovamo jer je svaki dan muzika i da u Zagrebu ionako nemaš kamo izaći. Inače je podstanar i radi ovdje u blizini. 

Odlazim do šanka, gdje se zadržava posebna grupa gostiju. Uglavnom stariji muškarci koji u »Naronu« dolaze već pripiti i ostaju ovdje do jutra. Tu su šefovi. 

Molim konobaricu kutiju stoške, ali i nakon dva pokušaja ona me ignorira. Tada intervenira jedan potpuno pijani gost sa šanka i zahvaljujući jednom pokretu glave cigarete su preda mnom. 

Na starom mjestu za stolom primjećujem da su se dvojica mladića preselila za obližnji stol za kojim sjede dvije usamljene djevojke. Grupica već ležerno čavrlja. Jedan od mladića odmah dolazi do mene i ispričava se sto su otišli za drugi stol. 

U međuvremenu pjevačica ima malu pauzu, a band odjednom nastavlja svirku, na naše opće čuđenje, u rock i blues ritmovima i k tome poprilično uspješno. Mladi gosti skaču sa stolica i plešu. 

A i mi se svakojako zabavljamo. Kako tko. Neki sjede kao skamenjeni i čini se da ih cijela ta atmosfera ljuti. Drugi pak pokazuju da za njih ne postoje nikakve predrasude i da se i na takvim mjestima mogu sjajno zabavljati. Treći se samo smješkaju, a da i sami ne znaju zašto. 

• 00:05 
Vraćamo se uličicama do Remize, a zatim Končarevom iz koje skrećemo u mračnu i razrovanu Selsku. 

Nakon pola sata nalazimo se pred glavnim ulazom u bolnicu u Vinogradskoj ulici. Zvonimo i objašnjavamo portiru da imamo dogovor s dežurnom liječnicom u Stanici za hitne prijeme (alkoholizam i psihijatrija). Ulazimo i penjemo se prema Stanici za hitne prijeme. 

• 01:05 Stanica za otrežnjivanje 
U čekaonici sjede i razgovaraju tri muškarca. Jedan od njih, stariji, ima zavoj na glavi, dok bi preostala dvojica u smeđim kutama trebala sličiti bolničkom osoblju. 

Kasnije saznajemo da su to pacijenti koji u okviru terapije pomažu u noćnim dežurstvima. 

Za šalterom su dvije sestre. Raspitujemo se za dežurnu liječnicu, na što jedna mlada sestra nestaje iza vrata (zašto li se samo smješka cijelo vrijeme?). 

Pet minuta kasnije pojavljuje se mlada specijalizantica koja najprije uopće ne shvaća zašto smo ovdje. Započinjemo zbrkani razgovor u kojem nam ona pokušava objasniti da smo došli prekasno, da je glavna liječnica mrtva umorna. stoga se na trenutak povukla, i da ona, mlada specijalizantica, jednostavno nema srca da je sada, u jedan u noći, smeta. 

U razgovor nam upada svako toliko pacijent s ozlijeđenom glavom koji smireno izjavljuje da želi kuci, jer da on ovdje nema što tražiti. Drugi pacijent (maločas pristigao sam). Kojeg ovdje očito već svi dobro poznaju. želi ovdje samo prenoćiti i usput objasniti liječnici fenomen alkoholizma. Sestre strpljivo umiruju obojicu. A i našem razgovoru ne bi bio naodmet smireniji ton. 

Mlada liječnica nam sve objašnjava stručnim terminima, a mi samo klimamo glavom i ništa ne razumijemo. Nakon 20 minuta uspjeli smo pohvatati toliko da znamo da svaki pacijent koji je ovdje primljen dobiva osnovnu medicinsku pomoć, te obavezno ostaje u stanici 24 sata. Svaki daljnji korak u liječenju je dobrovoljan, pri čemu ozdravljenje i promjenu pacíjentova ponašanja liječnici nastoje postići u suradnji s obitelji pacijenta. 

Priča za sebe su tzv. »stalni gosti«. U pravilu su to socijalni slučajevi, koji uvijek nanovo dolaze u stanicu nakon što ih milicija pokupi na cesti u pijanom stanju. Uglavnom odbijaju daljnje liječenje. Pokazuju nam odjel za hitne prijeme: lijevo od ordinacije je soba za muškarce s osam kreveta, preko puta nje prostorija s dva improvizirana ležaja na koje smještaju žene. I dvije kupaonice. 

• 01:30 
Kola hitne pomoći dopremila su jednog mladića bez svijesti. Stavljaju ga na liječnički stol i započinje rutinski pregled. Osobni podaci,. Vitaminska injekcija, osluškivanje srca, mladić povraća. Kakav redoslijed! Postajemo nervozni. Konačno, mladić nije stariji od većine nas. Blijedi izlazimo iz stanice za otrežnjivanje. 

• 02:10 (»Narona II«) pod šareno okićenom božićnom jelkom ispred Intercontija 
Odlučujemo odahnuti uz jednu cigaretu. 

Iza nas su trešnjevačke gostionice, sat pješačenja i stanica za otrežnjivanje, u kojoj se i liječnici i sestre slamaju od rada, a imaju na raspolaganju deset kreveta za cijeli grad. 

Zašto uopće stojimo ovdje čemu ova probdjevena noć? Za koga? Šutimo i promatramo kasne goste koji izlaze iz hotel a i nestaju u taksijima. 

Vjerojatno dolaze iz diskoteke. 

Pred nama su još dva mjesta koja želimo obići, a zatim kraj i ovoj noći. 

Napokon. 

• 02:15 u Vodnikovoj ulici. 
Sve je prazno i tiho. U blizini elegantne dame »Esplanade«, koja pazi i na to da ukras na božićnom drvu ispred zgrade bude u skladu s njenom novom fasadom, nailazimo na jednu drugu damu, damu noći, ali nešto manje elegantnu. Zapravo, trebalo bi ih biti više. Ali izgleda da je ili prehladno ili prekasno. I prostitucija ima svoje radno vrijeme. Ispred ulaza u hotel stoji grupa milicajaca. 

• 02:30 Glavni kolodvor 
Veselimo se toplim čekaonicama. Prerano, kao što se ubrzo pokazalo. Restoran je zatvoren, a čekaonice se preuređuju. Putnici i ne-putnici stoga mogu birati između dugačkog, smrdljivog hodnika u kojem je propuh i prostorije za prodaju karata, gdje je toplo ali zato nema niti jedne jedine stolice. 

Najumorniji sjede i smrzavaju se u hodniku. Ostatak se grije u već spomenutoj jedinoj toploj prostoriji na kolodvoru: ljudi čitaju, gledaju umorno ispred sebe ili pokušavaju spavati. 

Čekanje. 

Muzička pozadina: ista kao i u Naroni, samo vrlo tiho. 

• 03:00 Gumica na Autobusnom kolodvoru 
Ništa od famozno ozloglašene atmosfere i puno manje Godota nego na Glavnom kolodvoru. 

Onako umornima u to doba, Gumica nam se čini sasvim normalnim noćnim restoranom, gdje se i u kasne sate može dobiti grah s kobasicom, sendvič i nešto za popiti. Gosti su vrlo šaroliki: od grupe bivših pankera, koji u jednom kutu pijuckaju pivo i cijelo vrijeme se smiju, do onih koji u ovo doba ne žele biti kod kuće, putnika bez autobusa i ljudi koji idu od stola do stola i od svakog uzimaju bez pitanja po jednu cigaretu. Pristiže i grupa mladića i djevojaka na povratku iz diska, ulaze gosti koji na brzinu struse konjak i idu dalje, a tu su i neka lica sa zagrebačke umjetničke scene u čiji image spadaju i razgovori u Gumici u 3 ujutro. 

Nakon pola sata idemo napokon kući. Nismo vidjeli puno toga: prodavača na glavnoj tržnici, čistače ulica, radnike prve smjene, pothodnik. 

Dva dana kasnije kaže mi netko iz grupe da te noći nije moga zaspati. Da li je to zbog crnog čaja kod Tonija ili od ove »neke druge noći«? Tko bi to znao?