ZAGREBAČKI RAZGOVORI

ZAGREBAČKI RAZGOVORI

1/17/17

PRIČA O ZAGREBAČKOJ USPINJAČI

Jednoga dana godine 1888. sjeo je u zagrebačkoj Bregovitoj (današnjoj Tomićevoj) ulici osječki građevni poduzetnik imena D. W. Klein u podnožju javnog stubišta što je spajalo zagrebačko poslovno središte sa starim Gornjim gradom i počeo brojati prolaznike. Zaključio je: pješački promet dovoljno je živ da se na mjestu stubišta sagradi uspinjača, po uzoru na Budimpeštu, Zurich i ostale gradove. U Gornjem gradu nalazili su se, naime, tada svi uredi hrvatske vlade, kao i pojedini kulturni zavodi, a Bregovita je ulica bila najprometniji pješački prilaz. 



Poduzetni graditelj podnio je 6. listopada 1888. godine zagrebačkom gradskom poglavarstvu molbu za građevnu dozvolu, koja mu je već za dva dana bila s oduševljenjem prihvaćena. Postrojenje je bilo predviđeno kao parna uspinjača s dvojim kolima na izmjenični pogon, a sa strojarnicom u gornjoj postaji. Građevinski radovi započeli su 6. svibnja 1889. godine. Pri gradnji je trebalo svladati poneku teškoću s kojom poduzetnik nije računao. On je sebi gradnju uspinjače predstavljao i previše jednostavnom.


Prva pokusna vožnja (s praznim kolima) poduzeta je 22. veljače 1890. Pri tom pokušaju istrgnut je ležaj stroja zajedno s temeljem, pri čemu se stroj polomio. Nije bilo objavljeno da li je uzrok tome bio slab temelj ili je bila kriva montaža. Tvrtka "Ganz" iz Budimpešte, koja je dobavila pogonsko postrojenje, popravila je štetu, pa se tako 14. ožujka 1890. mogla održati uspješna pokusna vožnja. U težnji za boljitkom prigovaralo se izgledu staničnih zgrada, jer nisu bile dovoljno usklađene s atraktivnim okolišem. 

Od 8. listopada 1890. g. 

Budući da su izvedeni raznovrsni popravci, uspinjača je službeno puštena u pogon 8. listopada 1890, doduše bez službene svečanosti, ali uz veliko oduševljenje stanovništva. 


Neki od velikih zupčanika imali su (do nove pregradnje) drvene, izmjenljive zupce. Isprva nije bilo na zalihi dovoljno zubaca da se zamijene istrošeni, a bilo je i kvarova na neprikladnom prvobitnom kolosijeku, pa je uspinjača godine 1891., bila pretežno izvan pogona. 

U međuvremenu, 3. travnja 1891., prenio je građevni poduzetnik Klein svoju koncesiju na novoosnovano "Dioničarsko društvo parne uspinjače u Zagrebu". 

Dana 22. veljače 1892. održana je kolaudacija, našto su opet izvođeni raznovrsni opsežni popravci (pri čemu su i obje prijavne zgrade nešto dekorativnije preoblikovane), a gornji je pružni stroj posve pregrađen. 

Konačni i vrlo strog tehnički pregled održan je 22. travnja 1893., a po zadovoljavajućem nalazu sljedećeg je dana uspinjača puštena u trajni pogon. 

Prema ugovoru, nakon četrdesetogodišnjeg razdoblja, pripalo je pravo vlasništva gradu Zagrebu. Tehničko vodstvo i financijska uprava povjerena je 14. ožujka 1929. ZET-u, koji je onda još bio neposredno odgovoran Gradskoj štedionici. Tijekom godine nadomještena su stara kola uspinjače novima, a kolosijeci su rekonstruirani. 

Elektrifikacija 1934. g. 

Godine 1934. neracionalni je parni pogon zamijenjen električnim. 

Nakon vremenski duljeg pogona, cijelo je postrojenje godine 1947. generalno uređeno, a veći su popravci izvedeni 1954., 1956. i 1960.


No, životni vijek "stare dame" polako se približavao kraju. Staro je postrojenje pružalo sve manje sigurnosti. U dogovoru s nadležnim građevinskim inspektoratom pogon je stare uspinjače obustavljen 21. prosinca 1969. g., nakon gotovo 80 godina službe.


Budući da je stara uspinjača postala neka vrsta simbola grada Zagreba te premda često izrugivana, ali upravo stoga tim omiljenija, nije se dopustilo definitivno ukinuće, već se odmah počela planirati novogradnja na mjestu starog postrojenja. 

Velika rekonstrukcija 1973. g. 

Čitava je uspinjača bila godine 1973. demontirana i uklonjena, osim zidanoga i besprijekornog stanja vijadukta. Prije toga je sve detaljno arhitektonski snimljeno, jer koliko god su prije 80 godina obje postaje bile oštro kritizirane, sada su izvođači bili najstrože obvezni da se ove građevine potpuno vjerno reproduciraju u novogradnji. Iznimno je na gornjoj postaji umjesto dvaju voznih otvora, toleriran jedan zajednički i to na temelju opravdanih pogonskih zahtjeva. Time je strojar imao u gornjoj postaji bolji vidik na prugu, a stubište za nuždu, odnosno pogonsko stubište (između obaju kolosijeka), vodilo je bez zapreke u postaju.


Građevinski nacrti izrađeni su u zagrebačkom projektnom zavodu "Plan" uz sudjelovanje istaknutih arhitekata i službenih konzervatora. Izvedba je ovih radova bila povjerena zagrebačkom građevnom poduzeću "Borongaj". Demontažu starog, kao i suradnju na montaži novoga strojarskog dijela pogona, preuzelo je poduzeće "Braća Kavurić", također iz Zagreba.Page Break 

Strojarski je dio postrojenja zajedno s vozilima dobavila i montirala bečka tvrtka "Waagner-Biru", a za električni dio bila je uključena tvrtka "Siemens". Pogon odgovara suvremenom tehničkom dometu žičnih željeznica, a s automatskim upravljanjem i višestrukom sigurnošću.


ZET pri tom pothvatu nije bio samo nositelj investicije nego ga je zapao cjelokupni tehnički nadzor, a njegovi su inženjeri i stručni radnici aktivno sudjelovali savjetom i radom. To se posebno odnosilo na projektiranje obih kola uspinjače. Jednolična čeona ploha starih kola nadomještena je na novim vagonima profiliranom izvedbom, a i prikladnim je naličjem karoserija odvojena od voznog postolja. U ZET-u je čak izrađen model kola kao predložak. 


Tehnički podaci uspinjače (prema današnjem stanju): 

širina kolosijeka: 1200 mm 
ukupna kosa dužina pruge: 66 m 
visinska razlika: 30,5 m 
uspon: 52 posto 
broj putničkih mjesta po kolima: 16 sjedaćih i 12 stajaćih mjesta 
dužina kola preko odbojnika: 5640 mm 
osnovni razmak: 3700 mm 
težina praznih kola: 5,05 t nosivost: 2,24 t 
pogon: stabilni pogonski motor (u gornjoj postaji) - nov elektronički upravljan motor na istosmjernu struju montiran 1978. umjesto motora na izmjeničnu struju 
napon pogonskog motora: 400 V 
snaga pogonskog motora: 28,5 kW 
broj okretaja: 720 o/min 
najveća dopuštena vozna brzina: 1,5 m/sek. 
trajanje vožnje: 55 sek 
čelično uže: 0 22 mm. 

Nova uspinjača od 1974. g. 

Nova uspinjača puštena je u pogon vrlo svečano 26. srpnja 1974. Tako je sad Zagreb opet dobio svoju popularnu uspinjaču, koja nije samo predmet pijeteta i turistička atrakcija, nego služi i kao korisno javno prijevozno sredstvo, kao potrebna veza između najstrožega gradskog središta i sadržaja bogatoga Gornjega grada, koji upravo doživljava rastuću revitalizaciju kao pozornica povijesnih zbivanja te kao prostor važnih kulturnih priredaba. S razlogom je uspinjača uključena i u jedinstveni tarifni sustav javnoga prometa grada Zagreba. 

Uspinjača je 8. listopada 2015. g. obilježila 125 godina postojanja.

PROFESOR BALTAZAR NAJZAGREBAČKIJI CRTIĆ OTISNUO SE U SVIJET

Siječanj 1971. 

Zlatko Grgić [1931. - 1988.]
Tvorac Profesora Baltazara gdje je ime Profesora izmislio Zdravko Štalter 

Serija od trinaest filmova o simpatičnom, smiješnom profesoru Baltazaru prodana je u sedamnaest zemalja Europe, Amerike i Afrike, a crtani film "Ljubitelj cvijeća" Borivoja Dovnikovića postao je kandidat za ovogodišnjeg "Oskara" 

Proslavljeni "vlaško/uličanski" crtači - koji pod firmom "Zagreb-filma" nose epitet: Zagrebačka škola crtanih filmova - ovih su dana napravili svoj najveći poslovni uspjeh. U sedamnaest zemalja Europe, Amerike i Afrike (SAD, Kanada, Francuska, Belgija, Nizozemska, Švedska, SR Njemačka, Austrija, Švicarska, Alžir, Tunis, Maroko itd.) prodali su seriju filmova o profesoru Baltazaru.  


A jedna od triju najvećih televizijskih kompanija ABC prikazat će te filmove na području cijele Amerike. Stoga možemo slobodno rećj da je profesor Baltazar iz Zagreba - krenuo u svijet, da će obići mnoge male i velike ekrane i da će ga vidjeti podosta ljudi na svjetskim meridijanima i paralelama. 

Dvadesetak ljudi bilo je involvirano u kreaciju i priču o Profesori Baltazaru a ovo su samo neka:
Zlatko Grgić, Ante Zaninović, Boris Kolar, Milan Blažeković, Zlatko Bourek, Tomica Simović

Zanimljivo je reći da je cijelu seriju o profesoru Baltazaru (13 filmova) zajedničkim snagama radila trojka: Zlatko Grgić, Boris Kolar i Ante Zaninović.  

Bio je to, kako ističu, timski rad u kome su sva trojica bili i scenaristi i glavni crtači i režiseri, dakle - kompletni autori. 

- Kako se "rodio" lik profesora Baltazara? 

- Sasvim slučajno, kako to obično biva - kaže Zlatko Grgić. - Kolege u "Studiju" zapazili su taj lik u mojem crtanom filmu "Izumitelj cipela", i nekako zajednički došli smo na ideju da bi se s profesorom Baltazarom mogla napraviti čitava serija filmova. Napisali smo trinaest različitih priča, i posao je počeo. 

- Dio sredstava dao je "Zagreb-film", a drugu polovicu "Vindros Damont Tajm" iz Kelna - nastavio je Boris Kolar. - Drago mi je da Televizija Beograd u nas prikazuje filmove iz te serije. Čudi me da Televizija Zagreb nije imala "nos" za taj posao... 

- Zašto se radilo timski? 

- Preveliki je to bio posao za jednog čovjeka. U timu se dobije više ideja, jer svatko kaže svoje i od toga se izabere ono najbolje. Kad se u timu ljudi slože, onda tu može doći manje do osobne, a više do kolektivne vrijednosti - zaključio je Ante Zaninović. 

Ova tri autora - Grgić, Kolar i Zaninović - radit će novu seriju od trinaest filmova o profesoru Baltazaru.  

Ali više ne timski, već svatko od njih imat će svoj posao, svoju grupu filmova.  

Čuli smo da će svaki napraviti po četiri filma, a onaj tko bude prvi završio posao, još će raditi i peti, odnosno trinaesti film.  

Tomica Simović i Zlatko Grgić ulaze u jedan zagrebački pub na dogovor 

U ovoj novoj seriji Grgić, Kolar i Zaninović neće biti autori scenarija, nego će raditi Baltazara po tuđim idejama. Na pitanje zašto su napustili timski rad dobili smo odgovor: 

- Uvidjeli smo da ćemo dobiti više na vremenu ako radimo svaki svoju grupu filmova.  

Uz novu seriju o profesoru Baltazaru "Zagreb-film" počinje s još jednom novom serijom crtanih filmova, pod naslovom "Mek i Krek".  

U zgradi bivšeg vojnog suda 

Autori su Dragutin Vunak i Borivoj Dovniković. Cijela serija ima osnovu u crtanom filmu "Krek" Borivoja Dovnikovića. Mek je nespretnjaković, a Krek je žaba, odnosno njegovo drugo ja. 

- Trinaest filmova iz serije "Mek i Krek" počinjemo raditi u februaru, a cijeli posao bit će završen 1972. godine - rekao je Dragutin Vunak. 

"Zagreb-film" upravo bije veliku bitku za svoj krov nad glavom.
  

Zna se da prostorije u Vlaškoj ulici 70 ne zadovoljavaju ni najmanje uvjete za rad i život: premalene su, prokišnjavaju, hladne su, a teško je, kako mnogi kažu, biti skaut u zrelim godinama.  

Stoga su pronašli jedno rješenje: useliti se u zgradu bivšeg vojnog suda u Novoj vesi 19, koju treba adaptirati za proizvodnju crtanog i dokumentarnog filma.  

Međutim, "Zagreb-film" nema toliko sredstava, iako ima na stotine nagrada i priznanja na čelu sa zlatnim "Oskarom".  

Zato je kulturna rubrika "Vjesnika" objavila apel za pomoć oko uređivanja nove kuće u Novoj vesi te se prihvatila pokroviteljstva ove akcije. 

- Da li je netko već pomogao "Zagreb-filmu"? Kako se odvija ta akcija? 

- Prva radna organizacija što je samoinicijativno ponudila pomoć jeste "Industro-projekt" iz Zagreba - ističe Milivoj Pogrmilović, direktor "Zagreb-filma". - Izrazio je želju da nam svoju projektno-građevnu dokumentaciju i inženjerske usluge izradi besplatno.  


Zatim su se javile radne organizacije iz oblasti filma: "Zeta-film" iz Budve, Filmski autorski studio (FAS) iz Zagreba i "Vesna-film" iz Ljubljane koji su predložili poslovne ugovore.  

U Beogradu je, na inicijativu Jugoslavenske kinoteke, održan sastanak svih ustanova i poduzeća iz oblasti filma; svi sudionici sastanka jednoglasno su podržali akciju "Zagreb-filma" i donijeli zaključak da će pomoći akciju materijalno.  

Zatim postoji načelna suglasnost koordinacionog odbora Skupštine grada Zagreba da preuzme polovicu obaveza od ukupnog učešća, a Privredna komora Zagreba aktivno se pridružila akciji svojim konkretnim pozivom privredi Zagreba da sudjeluje u pomoći.  


A posebna radna grupa kulturnih i filmskih radnika Zagreba razgovarat će s najvišim predstavnicima Hrvatske da se nađu potrebna sredstva izvan učešća Republičkog fonda. 

A nedavno je "Zagreb-film" zabilježio još jednu pobjedu: crtani film "Ljubitelj cvijeća" Borivoja Dovnikovića postao je kandidat za ovogodišnjeg "Oskara", najveću svjetsku filmsku nagradu. 


Sezona I, 1967-1969, Zagreb: 

Izumitelj cipela 
Hanibalove Alpe 
Horacijev uspon i pad 
Leteći Fabijan 
Martin na vrhu 
O mišu i satovima 
Rođendanska priča 
Sreća u dvoje 
Tetke Pletke 
Viktorov jajomat 
Vjetrovita priča 
Zvjezdani kvartet  


Sezona II, 1971-1972, Zagreb: 

Alfred noćni čuvar 
Bim-bum 
Čudotvorni kolac 
Doktor za životinje 
Duga profesora Baltazara 
Figaro Hop 
Krojač Silvestar 
Ledeno vruće 
Lutke bez kose 
Oblačna priča 
Problem nespretnosti 
Zvonko sa zvonika 
Najveći snjegović 

Sezona III, 1977, Zagreb: 

Amadeusove uši 
Drama oko cvijeća 
Gusarski problem 
Lavlje nevolje 
Neman Fu-Fu 
Oblačno sa padavinama 
Pingvin Čarli 
Stonožica Bosica 
Svirka za Mirka 
Vatrogasna priča 
Veseli Most 

Sezona IV, 1978, Zagreb: 

Baltazarova ljubav 
Baltazarov sat 
Duhovita priča 
Dva cilindra 
Hik 
Izgubljeni zec 
Igrati se lovice 
Klaun Danijel 
Obučar Kroko 
Operna zvijezda 
Pingvin Axel 
Posao je posao 
Ptica 
Sportski život 
Šampion 
Ulični svirači 
Veliko hrkanje 
Violeta i Franc 
Vjetrenjača 
Zrak

PRLJAVCI SE TRAMVAJEM BROJ JEDANAEST IZ DUBRAVE OTISNULI U CRNO BIJELI SVIJET

1980.

Ako neko počne baviti muzikom u vrijeme kad je punk način muzičkog izražavanja njegove generacije, onda je on punker samo zato jer se tada počeo kreativno baviti time. Da sam se počeo baviti muzikom u doba nekog drugog pravca, bio bih u početku, jasno, to. Jer u umjetnost se ulazi preko onog što ti je trenutno najbliže, najrazumljivije i s čim najprije uspostavljaš komunikaciju. 

Dubrava je novo zagrebačko naselje. U stvari, točnije rečeno - Dubrava je od prigradskog naselja nedavno postala dio Zagreba kao što su to i Medveščak i Trešnjevka i Trnje. Prije tri godine kad bi se Dubrava spomenula među fanatičnim fanovima roka i punka odmah je prva asocijacija bila - "Prljavo Kazalište."  


Jer, "Kazalište" je grupa koja u Zagrebu s ponosom ističe da je počela svirati i stvarati u Dubravi i da je iz nje prvo tramvajem broj jedanaest osvojila Zagreb, a potom pošla i u trijumfalni pohod kroz ostale dijelove zemlje. 

Već prvi nastupi 77. godine na plesnjacima afirmirali su u Zagrebu petoricu tada petnaestogodišnjaka, strasnih zaljubljenika u novu muziku i novi pokret - punk.  

Začas im je prišiven epitet prvih punkovaca kod nas.  

Od tada pa do danas oni su se razvili u jednu od najboljih (ne samo punk!) grupa u zemlji. 

Porazgovarali smo o "Prljavom kazalištu" s osobom najkompetentnijom da nešto kaže - vođom grupe, autorom muzike, tekstova i stila kojim sviraju Jasenkom Hourom. 

U početku bijaše punk, a danas ....

Jasenko ne djeluje poput zvijezde.  

Omalen, krhak, smrknut, nepovjerljiv, odjeven nemarno, punkerski. Trebalo je poprilično dugo "otvarati ga" da pristane na ležeran razgovor. 


- Ne znam previše o punku - počeo sam. 

- Nije ni važno. 

- Mislim da je u razgovoru s jednim punkerom. 

- Nije. Ja nisam punker. 

- Tako tebe i "Kazalište" zovu. 

- Nema veze. Nisam. 

- Pa što si, onda? 

- Ja sam muzičar. Prvenstveno muzičar. 

- Ali onaj koji svira punk? 

- Ne. Onaj koji svira sve ono što voli. I što osjeća. 

- Možeš li to malo objasniti? 

- Ako se neko počne baviti muzikom u vrijeme kad je punk način muzičkog izražavanja njegove generacije, onda je on punker samo zato jer se tada počeo kreativno baviti time.  

Da sam se počeo baviti muzikom u doba nekog drugog pravca, bio bih u početku, jasno, to.  

Jer u umjetnost se ulazi preko onog što ti je trenutno najbliže, najrazumljivije i s čim najprije uspostavljaš komunikaciju. 

- Znači li to da ti i tvoja grupa ne svirate punk? 

- Moja grupa i ja sviramo. To je najvažnije. U početku je to bio punk. Danas poslije tri godine rada to je već nešto drugo. Bolje sviramo i to je muzika koja pomalo prerasta punk. 

- Što znači "bolje svirate" ? Tehnički, misliš? 

- I tehnički. I zrelije. I muzički dotjeranije. Prije je to bilo pomalo muzički sirovo. 

- Ali istinito. Da li je to danas već pomalo lažno, komercijalizirano? 

- I danas je istinito. Samo je ova istina koju trenutno sviramo suptilnija, dotjeranija, savršenija. No, ne i komercijalnija. 

- Znači da ne zarađujete s muzikom koju svirate? 

- Ne prodajemo je, pa ni ne zarađujemo. Nešto "love" zaradimo, ali kad bi odlučili da od toga živimo, bojim se da bi brzo morali pronaći neki unosniji posao. 

- Ploče vam se baš ne prodaju? 

- Ploče nam se sasvim zadovoljavajuće prodaju. No, mi ih ni nismo snimali da postanu hitovi. Mi smo ih radili jer smo to željeli. I kupuju ih oni koji ih žele. 

- A turneje? 

- Ne idemo pretjerano na turneje. Pogotovo ne na komercijalne. Nastupamo samo na ozbiljno koncipiranim rock koncertima. 

- Poslije vašeg prvog LP počelo se o vama govoriti kao o vrlo ozbiljnoj grupi s muzičkog i fenomenološkog stanovišta. Bili ste čak i kandidati za nagradu SKOJ-a. Prvi u povijesti rock muzike u ovim našim krajevima! Da li vam je imponiralo to priznanje? 

- Svakako. Radilo se o muzičkoj i društvenoj afirmaciji rocka kao fenomena. Poslije toga se ni na druge grupe nije više gledalo s visine i nije se ignorirao njihov rad. 

Velika očekivanja od nove ploče

- Puno vam je pomogao i omladinski list "Polet". 

- Pomogli smo jedni drugima. Uzajamno. "Polet" je bio prvi naš list koji se je ozbiljno počeo baviti problematikom rocka. Na planu jezika, medija... 

- Misliš li da je to sve ozbiljno? I potrebno? 

- Mislim. Mada ne bi trebalo pretjerivati. To je generacijska muzika, tisak, literatura, mediji...  

Ona je nastala demistificirajući i ne bi sad trebalo praviti od nje same mistifikaciju.  

Mislim, svi smo se mi bavili stvarima u kojima smo nešto pojašnjavali i ne bi bilo dobro da se iz toga počnu rađati nerazumljive teorije koje će neko opet morati da objašnjava. 

- Ti si vrlo ozbiljan. Koliko imaš godina i čime se još baviš? 

- Devetnaest. Završio sam srednju školu. Centar za kadrove u kulturi. Pišem poeziju i namjeravam se upisati na fakultet. Koji? Još ne znam. Političke nauke ili književnost. Nisam još siguran. 

- A "Kazalište"? Grupa ti se zove "Prljavo kazalište". Ima li to veze s pravim kazalištem ? 

- Nema. Ime smo dali tek tako. Čitali smo strip "Alan Ford" i zatekli grupu TNT kako se vrzma oko nekog kazališta. Pošto je to kazalište bilo prljavo, pala nam je na pamet ideja da se upravo tako i nazovemo. "Prljavo kazalište." 

- Ideju vam je dao strip. Ima li barem on veze (osim imena!) s muzikom koju svirate? 

- Ni to. No, strip je kao medij i kao umjetnost svakako jedan od čestih načina izražavanja ove, naše generacije. 

- Što trenutno radite? 

- Ništa. Odmaramo se. 

- Od čega? 

- Od posla. 

- Kakvog? 

- Snimanja. 

- Tajna? 

- Ne. Snimili smo svoj novi LP. 

- Tu? U Zagrebu? 

- Ne. U Milanu. Bilo je vrlo naporno. 

- Jeste li bar zadovoljni? 

- Jesmo. Jako smo zadovoljni. Mislimo da nam je to najbolji posao dosad. 

- I šta očekujete od te ploče? 

- Puno. Očekujemo da se svim našim prijateljima dopadne. Mislim da smo tom pločom puno, puno napredovali.


Ostaje nam da preslušamo novu ploču "Prljavog kazališta" i da se sami uvjerimo u ono što nam je Jasenko rekao.  

I jasno, da poželimo Jasenku Houri, Davorinu Bogoviću, Tihomiru Filešu, Ninu Hrasteku i Marijanu Brkiću - "Prljavom kazalištu" - još puno dobrih ploča, koncerata i turneja.

IVICA BEDNJANEC NAJZAGREBAČKIJI STRIP CRTAČ

1981.

Kad sam završio Višu grafičku školu, neko vrijeme sam predavao i bio sam valjda prvi nastavnik u svijetu, koji je za vrijeme školskih satova plijenio stripove čitane ispod klupe, a da ih je sam crtao! 


Ivica Bednjanec je rođen 1934. godine u Zagrebu gde stalno živi i radi. Nakon završene grafičke škole radi kao litograf u tiskarskom zavodu Ognjen Prica u Zagrebu. Uz rad nastavlja sa školovanjem te 1962. diplomira na Višoj grafičkoj školi u Zagrebu. Od 1967. godine radi kao samostalni umjetnik i član je ULUPUH-a. 

To je samo odlomak o autoru knjige stripova Nježni sport Ivice Bednjanca, koju je prošle godine izdala zagrebačka izdavačka kuća Mladost.  

Knjiga je pobudila veliko zanimanje među čitaocima stripa, a pored toga prošle godine Ivica Bednjanec je konačno dobio ono što je na području devete umjetnosti stvarno i zaslužio. Dobio je nagradu Andrija, koju dodeljuje svake godine društvo Kluba devete umjetnosti (Ljubljana) najzaslužnijim za razvoj kvalitetnog domaćeg stripa. 

- Crtati sam počeo još kao osnovnoškolac - priča Ivica Bednjanec - iako u našoj siromašnoj radničkoj obitelji uvjek nije bilo dovoljno kruha, ali uvek sam našao komad papira, da sam mogao šarati po njemu. Svoj prvi strip sam nacrtao za jednog školskog prijatelja, koji je imao rođendan, a moj strip bio mu je poklon. 

- U kojim časopisima ste objavljivali svoje prve radove? 

- Ako me sjećanje ne vara, za vrijeme školovanja na grafičkoj školi ilustrirao sam početnicu za gluhonijeme, a prvi honorari su stizali iz poznatog ondašnjeg humorističkog lista Kerempuh. 

Međutim, to još nije bio pravi posao crtača stripova. Karijeru crtača stripova sam službeno počeo 1952. godine, kad su mi objavili prvi strip u ondašnjem omladinskom zabavniku Petko.  

Bio je to strip Stanoje Goranin, kojeg sam nacrtao prema poznatoj narodnoj pjesmi. 

Crtao sam sve moguće 

Ivica Bednjanec 

- Poslije završene grafičke škole, odlučili ste se sasvim posvetiti stripu? 

- Ne. Za to nije bilo ekonomskih uvjeta. Zaposlio sam se u grafičkoj struci, ali crtanja nisam zanemario. Također sam se školovao i dalje, pa sam stekao zvanje grafičkog inženjera.  

Da bih stvorio sebi uvjete za normalan život, crtao sam sve moguće. Ilustrirao sam knjige, crtao reklame, a stvorio sam niz rješenja za razne prospekte, kataloge, ambalaže, etikete itd. Radio sam sve, što se može podrazumijevati pod grafički dizajn.  

Kad sam završio Višu grafičku školu, neko vrijeme sam predavao i bio sam valjda prvi nastavnik u svijetu, koji je za vrijeme školskih satova plijenio stripove čitane ispod klupe, a da ih je sam crtao! 

- Koliko vremena se bavite isključivo crtanjem stripova? 

- U slobodnoj profesiji sam od 1967. godine, ali ne bih mogao tvrditi, da se bavim isključivo samo crtanjem stripova. Istina je, da bar osam sati dnevno crtam stripove, ali povremeno se moram baviti i grafičkim dizajnom, jer moram živjeti.  

Imam troje djece, koji su mi i neiscrpna inspiracija za moje stripove. 

Veliki broj stripova sam nacrtao za izdavačku kuću Dječje novine (Gornji Milanovac). 

Posljednji strip je izašao u reviji Eks almanah pod naslovom Pustolovina u Africi, što je u biti samo ponovo tiskanje stripa Brodolomci, koji je bio prije nekoliko godina objavljen u Modroj lasti. 

- Za mnoge crtanje stripa ili čitanje znači bijeg od realnosti u imaginaran svijet ... 

- To kod čitanja mojih stripova ne bismo mogli tvrditi. Prije svega to vrijedi za stripove, koji su bili objavljivani u Modroj lasti i koji još uvjek izlaze. Na pretposljednjoj strani Modre laste izlaze moji realistički stripovi iz serije, koji nazivam Teenagers.  


Sadržaji su vrlo bliski realnosti i svaki strip pojedinačno sadrži neku pouku. Tako sam u stripu Crna ovca obradio problem ponavljača razreda, u stripu Mamina maza problem maminog sinčića, u stripu U vrtlogu časti razrađen je problem osnovnoškolca. 

Isto može vrijediti i za seriju Lastan, koja izlazi u Modroj lasti, ali u boji i u karikaturističnom stilu.  

Dugo vremena je bio glavni lik te serije Lastan, ali ga je njegov kolega Genije prešao u popularnosti. Iz te serije je izašao i Nježni, koji je dugo vremena harao po novom Kerempuhu, a redovito se sada pojavljuje u njemačkom časopisu Pardon i SN-reviji. 


- Kad smo već kod Nježnog, da li je to vaš najbolji strip? 

- Da li je najbolji, to svakako ne bih mogao reći, to znaju čitaoci. Ali po mom mišljenju je svakako najpopularniji, bar u posljednje vrijeme ... 

- Dakle, po vama, strip nije samo laka razonoda... 

- Tako ne mislim samo ja, nego i mnogi drugi. Strip je u mnogim zemljama korišten u školskim programima, pa i kao agitator sa najrazličitijim svrhama. Kad radim strip, uvek razmišljam o tome, što bi mogli čitaoci u mom stripu naučiti ili saznati nešto novoga.  

U tom pogledu je Nježni moj najangažiraniji strip. Strip je za mene najmanje laka pouka ... 

- Crtali ste i seriju Viva Mexico. Recite nam nešto i o tome. 

- Viva Mexico je serija stripova, koja je u početku nastala pod utjecajem djela Bernarda Travena. Nacrtao sam i strip prema njegovom djelu Pobuna vješanih. U toj seriji sam obradio vrijeme velike meksičke revolucije u početku našeg stoljeća.  

Glavni likovi su obični ljudi, koji su u stvari u toj revoluciji i u drugim sličnim revolucijama odigrali glavnu ulogu. Popularnost te serije je dokazala, da čitaoci ne žele samo westerne, iako su još uvjek kao žanr najpopularniji.  

Sve sam nacrtao za ediciju Biblioteka Lale, koju su izdavale Dječje novine. Također sam za tu izdavačku kuću nacrtao i seriju povijesnih stripova, koji prikazuju značajne događaje iz naše povijesti.  

Tako sam u toj seriji nacrtao strip Seljačka buna, glavni lik je bio Matija Gubec, obradio sam i život Nikole Zrinjskog, pa borbe sa Mlečanima i Turcima u šesnaestom stoljeću. Ukupno 26 stripova. 

"Barun Trenk" 

- Obrađivali ste i narodnooslobodilački rat... 

- Da, seriju od osamnaest stripova. Poslednje sam nacrtao za Politikin zabavnik i to dva stripa Klopka i Divizija vezanih ruku. Mislim, da je naša NOB neiscrpni izvor odličnih ideja za stripove i da ne bismo trebali uvoziti engleske ili američke stripove, koji prikazuju pustolovine njihovih vojnika u drugom svjetskom ratu.  

Nadam se, da ću imati još prilike, crtati stripove na tu temu, jer su mi jako bliske ... 

NOB: "Klopka" 

- Do sada ste objavili oko stotinu stripova ... 

- Tako je. Na žalost sam ne znam točan broj. U početku prošle godine sam ih brojao i nabrojao 102 stripa. Sada je taj broj još veći... 

- Surađivali ste i sa Vjesnikovom press agencijom? 

- Da, naša suradnja je ipak bila duga skoro dvije godine. Bio sam malo razočaran, jer rezultati nisu bili onakvi, kakve sam očekivao. No, mislim, da VPA ima velike mogućnosti, da plasira radove domaćih autora stripova u nas i u inozemstvu, ali za to je potrebno vrijeme i novac. 
"Nježni" u njemačkom izdanju: "Herr Zärtlich"  

VPA se naglo razvija i vjerujem, da će kroz neko vrijeme moći uspješno surađivati sa crtačima stripova kod nas. Krajnje je vrijeme, da jedna agencija kod nas preuzme taj posao. Možda će biti DENO veće sreće. Na žalost, i ta agencija ima još previše malo ljudi, za tako velik posao ...


1/13/17

DOLAC - KATEDRALA ŽELUCA

Ne, hvala, ne bih ovaj put ni oštriga, ni rotkvica, hvala na jagodama i jabukama; uzeo bih tek malo dojmova. A to je jedina roba za koju se ovdje, na Dolcu, ne treba cjenkati, u koju nije zabodena cijena i koje ima uvijek, bez obzira na sezonu, ima je dovoljno za sve, bez razlike na džep i apetit. Dojmovi se ne plaćaju. Pa, ipak, među kupcima je i aristokracije i plebsa, i bogatuna i obične sirotinje. Vic je jedino u tome što su obično bogati dojmovi sirotinja s potrošačke ljestvice, i obrnuto. Šteta je što Zagreb nema svojeg Zolu, koji bi nam dao pandan ''Trbuh Pariza'' i fenomen tržnice podrobnije razjasnio. 


Kad već dodirujemo želudac, treba odmah probaviti i ovu misao. Dolac je najljepši, najmonumentalniji spomenik klopi, što ga Zagreb ima. Za gurmane ta je stara tržnica (otvorena 1930), isto što i za bogomoljce katedrala. Razlika ju u tome što je za prve njihova vjera i molitva – hrani! 


Dolcem svakog dana hodočaste vjernici svih fela: strpljivo stoje u redu, disciplinirano se zaustavljaju od postaje do postaje, tj. Od štanda do štanda, šire nosnice i lisnice, a križaju se obično nad cijenama. Molitvu vode, dakako, prodavači. Oni od pamtivijeka mrmore iste litanije, a kupci ili molitvu prihvate ili odlaze s psovkom na usnama. Sredine nema. U sredini je obično prazan ceker i želudac. 


Tržnica Dolac je inače i jedinstvena modna revija cekera, torbi, mrežica, plastičnih vrećica, škarnicala, torbi-hladnjaka, torbi-kolica, naprtnjača, papirnatih tuljaka i kojekakvih zamotuljaka. 


Ambalaža najrazličitijih veličina, boja, kvalitete, izdržljivosti, modela, poroznosti, prozirnosti …. Još samo da se čovjek upita: nisu li nam različiti i želuci? No, taj naš Dolac bez kompleksa puni i našu ambalažu i naše želuce.


Već od rana jutra, Dolac se u kupčekima, pušlecima, komadima, dekagramima i mjericama u toj svojoj šarenoj ambalaži uz isti ritual seli na zagrebačke stolove. Prvi su kupci zaposlene žene. Njih čeka najveći izbor i najviše cijene. Roba koju kupuju od još dremljivih prodavača putuje s tržnice s presjedanjem u uredima, radionicama, tvornicama …. Kućanice, umirovljenici, honorarni kupci i dokoličari tiskaju se mrežu štandovima sve do podne. U podne Dolac obično izgleda kao da ga je opustošila kakva podivljala rijeka od oko 50.000 ljudi, koji svakodnevno dolaze sa svih strana, čak i iz najudaljenijih zagrebačkih predgrađa. Svaki dan Zagrepčani, zapravo, više Zagrepčanke, u svojim cekerima, vrećicama, torbama, naprtnjačama, mrežicama, tuljcima i zamotuljcima, odnesu oko pedeset tona svježe hrane, a ostavljaju oko milijun i pol novih dinara. 


Sada otprilike znamo koliko smo žderatori. Zapravo od nas to bolje znaju prodavači. Prodavači dolaze iz svih krajeva, dovlače svoje vreće, košare, sanduke, burad, kace i cula vlakom, autobusom, kamionom, zaprežnim kolima (samo do grada dakako), osobnim automobilom, biciklom…. Dolaze sa zorom, pogrbljeni pod teretom. I odmah prelaze na šeft. Cjenkaju se natašte. A na drugoj strani štanda dosta je takvih koji se puno cjenkaju, a ništa ne kupuju. Tržnica je neka vrsta sportskog natjecanja. Olimpijade; nije toliko važno pobijediti, koliko je važno sudjelovati. Kao što ni ribiči ne pecaju samo da bi upecali, nego da bi – pecali. 


Inače, za naše zagrebačke pecaroše koji poslije pecanja na savskim rukavcima običavaju doći i nešto konkretno upecati ovdje na Dolcu, ribarnica, od neki dan renovirana, obavezno će im progutati mamac. I ne samo njima. Ribarnica je oduvijek najjači provokator nosnica i najprimamljiviji dio zagrebačke tržnice. Pogotovo sada u novom izdanju privlači i one koji ne razlikuju lignju od tune. A za nas kontinentalce ribarnica je uopće korisna stvar, nakon stanovitog vremena provedenog u njoj s lakoćom raspoznajemo, recimo, živu ribu od smrznute! Jedino nikako da prepoznamo morskog psa, jer isječen u odreske – ne grize !!! 


Samo manji dio Dolca, onaj uz sjeverni rub, nije posvećen želucu. Tu se prodaju predmeti namijenjeni drukčijim užicima. Uglavnom kolekcionarskim. Folklor, rustika, numizmatika, antika, ptice pjevice …. I sve to, kao i cijela tržnica na Dolcu ispod šeretskog osmijeha Petrice Kerempuha, tog narodnog veseljaka i genija. I kao da ta cijela uzdrmana slika tržnice prati Petričinu tamburu, a nije ni čudo jer to je tamburanje naroda isto kao što je i tržnica – narod. Ne kaže se uzalud da su groblja i tržnice zrcala jednog grada, jednog naroda. 

A ZAGREB ima –DOLAC !!!