ZAGREBAČKI RAZGOVORI

ZAGREBAČKI RAZGOVORI

1/17/17

PRLJAVCI SE TRAMVAJEM BROJ JEDANAEST IZ DUBRAVE OTISNULI U CRNO BIJELI SVIJET

1980.

Ako neko počne baviti muzikom u vrijeme kad je punk način muzičkog izražavanja njegove generacije, onda je on punker samo zato jer se tada počeo kreativno baviti time. Da sam se počeo baviti muzikom u doba nekog drugog pravca, bio bih u početku, jasno, to. Jer u umjetnost se ulazi preko onog što ti je trenutno najbliže, najrazumljivije i s čim najprije uspostavljaš komunikaciju. 

Dubrava je novo zagrebačko naselje. U stvari, točnije rečeno - Dubrava je od prigradskog naselja nedavno postala dio Zagreba kao što su to i Medveščak i Trešnjevka i Trnje. Prije tri godine kad bi se Dubrava spomenula među fanatičnim fanovima roka i punka odmah je prva asocijacija bila - "Prljavo Kazalište."  


Jer, "Kazalište" je grupa koja u Zagrebu s ponosom ističe da je počela svirati i stvarati u Dubravi i da je iz nje prvo tramvajem broj jedanaest osvojila Zagreb, a potom pošla i u trijumfalni pohod kroz ostale dijelove zemlje. 

Već prvi nastupi 77. godine na plesnjacima afirmirali su u Zagrebu petoricu tada petnaestogodišnjaka, strasnih zaljubljenika u novu muziku i novi pokret - punk.  

Začas im je prišiven epitet prvih punkovaca kod nas.  

Od tada pa do danas oni su se razvili u jednu od najboljih (ne samo punk!) grupa u zemlji. 

Porazgovarali smo o "Prljavom kazalištu" s osobom najkompetentnijom da nešto kaže - vođom grupe, autorom muzike, tekstova i stila kojim sviraju Jasenkom Hourom. 

U početku bijaše punk, a danas ....

Jasenko ne djeluje poput zvijezde.  

Omalen, krhak, smrknut, nepovjerljiv, odjeven nemarno, punkerski. Trebalo je poprilično dugo "otvarati ga" da pristane na ležeran razgovor. 


- Ne znam previše o punku - počeo sam. 

- Nije ni važno. 

- Mislim da je u razgovoru s jednim punkerom. 

- Nije. Ja nisam punker. 

- Tako tebe i "Kazalište" zovu. 

- Nema veze. Nisam. 

- Pa što si, onda? 

- Ja sam muzičar. Prvenstveno muzičar. 

- Ali onaj koji svira punk? 

- Ne. Onaj koji svira sve ono što voli. I što osjeća. 

- Možeš li to malo objasniti? 

- Ako se neko počne baviti muzikom u vrijeme kad je punk način muzičkog izražavanja njegove generacije, onda je on punker samo zato jer se tada počeo kreativno baviti time.  

Da sam se počeo baviti muzikom u doba nekog drugog pravca, bio bih u početku, jasno, to.  

Jer u umjetnost se ulazi preko onog što ti je trenutno najbliže, najrazumljivije i s čim najprije uspostavljaš komunikaciju. 

- Znači li to da ti i tvoja grupa ne svirate punk? 

- Moja grupa i ja sviramo. To je najvažnije. U početku je to bio punk. Danas poslije tri godine rada to je već nešto drugo. Bolje sviramo i to je muzika koja pomalo prerasta punk. 

- Što znači "bolje svirate" ? Tehnički, misliš? 

- I tehnički. I zrelije. I muzički dotjeranije. Prije je to bilo pomalo muzički sirovo. 

- Ali istinito. Da li je to danas već pomalo lažno, komercijalizirano? 

- I danas je istinito. Samo je ova istina koju trenutno sviramo suptilnija, dotjeranija, savršenija. No, ne i komercijalnija. 

- Znači da ne zarađujete s muzikom koju svirate? 

- Ne prodajemo je, pa ni ne zarađujemo. Nešto "love" zaradimo, ali kad bi odlučili da od toga živimo, bojim se da bi brzo morali pronaći neki unosniji posao. 

- Ploče vam se baš ne prodaju? 

- Ploče nam se sasvim zadovoljavajuće prodaju. No, mi ih ni nismo snimali da postanu hitovi. Mi smo ih radili jer smo to željeli. I kupuju ih oni koji ih žele. 

- A turneje? 

- Ne idemo pretjerano na turneje. Pogotovo ne na komercijalne. Nastupamo samo na ozbiljno koncipiranim rock koncertima. 

- Poslije vašeg prvog LP počelo se o vama govoriti kao o vrlo ozbiljnoj grupi s muzičkog i fenomenološkog stanovišta. Bili ste čak i kandidati za nagradu SKOJ-a. Prvi u povijesti rock muzike u ovim našim krajevima! Da li vam je imponiralo to priznanje? 

- Svakako. Radilo se o muzičkoj i društvenoj afirmaciji rocka kao fenomena. Poslije toga se ni na druge grupe nije više gledalo s visine i nije se ignorirao njihov rad. 

Velika očekivanja od nove ploče

- Puno vam je pomogao i omladinski list "Polet". 

- Pomogli smo jedni drugima. Uzajamno. "Polet" je bio prvi naš list koji se je ozbiljno počeo baviti problematikom rocka. Na planu jezika, medija... 

- Misliš li da je to sve ozbiljno? I potrebno? 

- Mislim. Mada ne bi trebalo pretjerivati. To je generacijska muzika, tisak, literatura, mediji...  

Ona je nastala demistificirajući i ne bi sad trebalo praviti od nje same mistifikaciju.  

Mislim, svi smo se mi bavili stvarima u kojima smo nešto pojašnjavali i ne bi bilo dobro da se iz toga počnu rađati nerazumljive teorije koje će neko opet morati da objašnjava. 

- Ti si vrlo ozbiljan. Koliko imaš godina i čime se još baviš? 

- Devetnaest. Završio sam srednju školu. Centar za kadrove u kulturi. Pišem poeziju i namjeravam se upisati na fakultet. Koji? Još ne znam. Političke nauke ili književnost. Nisam još siguran. 

- A "Kazalište"? Grupa ti se zove "Prljavo kazalište". Ima li to veze s pravim kazalištem ? 

- Nema. Ime smo dali tek tako. Čitali smo strip "Alan Ford" i zatekli grupu TNT kako se vrzma oko nekog kazališta. Pošto je to kazalište bilo prljavo, pala nam je na pamet ideja da se upravo tako i nazovemo. "Prljavo kazalište." 

- Ideju vam je dao strip. Ima li barem on veze (osim imena!) s muzikom koju svirate? 

- Ni to. No, strip je kao medij i kao umjetnost svakako jedan od čestih načina izražavanja ove, naše generacije. 

- Što trenutno radite? 

- Ništa. Odmaramo se. 

- Od čega? 

- Od posla. 

- Kakvog? 

- Snimanja. 

- Tajna? 

- Ne. Snimili smo svoj novi LP. 

- Tu? U Zagrebu? 

- Ne. U Milanu. Bilo je vrlo naporno. 

- Jeste li bar zadovoljni? 

- Jesmo. Jako smo zadovoljni. Mislimo da nam je to najbolji posao dosad. 

- I šta očekujete od te ploče? 

- Puno. Očekujemo da se svim našim prijateljima dopadne. Mislim da smo tom pločom puno, puno napredovali.


Ostaje nam da preslušamo novu ploču "Prljavog kazališta" i da se sami uvjerimo u ono što nam je Jasenko rekao.  

I jasno, da poželimo Jasenku Houri, Davorinu Bogoviću, Tihomiru Filešu, Ninu Hrasteku i Marijanu Brkiću - "Prljavom kazalištu" - još puno dobrih ploča, koncerata i turneja.

Nema komentara:

Objavi komentar